Om Eric’s Eleven

 

Klotterplank, minnesbank och bränsletank för bilupplevelser.

Behövs det verkligen fler bloggar, vloggar eller Instagramkonton om Porsche 911?
Nej.

Är du en 911-expert?
Sverige har gott om 911-experter av olika kalibrar. Jag är inte en av dem.

Är det inte bestickande att du har en blogg som utgår från en specifik bilmodell, när du arbetat som förmodat oberoende motorjournalist?
Kanske inte konstigare än att en musikjournalist, konstkritiker eller litteraturskribent å ena sidan kan recensera, bedöma och kritisera verk, å andra sidan fördjupa sig i enskilda konstnärsskap. Om mitt specialintresse slagit igenom i min journalistik så är det nog i form av extra hårda bedömningskriterier när en Porsche anmält sig för test.

Är det bara Porsche och bara 911 som gäller?
Uppvärmningen har varit svansmotortung, men fortsättningen ska bli betydligt mer varierad. Jag är mest av allt en allätare, inte en trogen lagsupporter.

Skriver du i egenskap av motorjournalist här?
Ja och nej, det här är främst mina personliga minnen och reflektioner. Men det ena hakar i det andra.

Du länkar och refererar till dina journalistiska texter?
Ja, en stor del av mina sportbilserfarenheter och -upplevelser har kommit via mitt yrke.

Överhuvudtaget verkar du rätt insnöad på gamla tidningsartiklar?
Hur 911 och andra sportbilar avhandlades i tester, provkörningar och allmänna artiklar själva utgjorde glödtändningen för mitt intresse när jag var grabb. Att jag sedan själv blev hantverkare i samma skrå har varit bensin på samma brasa.

Så varför denna blogg?
Det här är en lågintensivt pågående dagbok, ett klotterplank och en minnesbank, helt för mitt eget nöjes skull.

Jag har en kul grej som jag tror skulle platsa på din blogg, eller kanske som en hel tidningsartikel. Är du intresserad?
Alltid! Kontakta mig på info [a] ericlund.se

Borde du byta efternamn?
I så fall ska jag återta det namn jag hade under mina första månader i livet. Elfström. Ho-ho. ELF-ström. Snacka om järtecken.

Har du en hemsida för din yrkesroll också?
Jajamän: ericlund.se.

Porsche 911 Carrera 40 Jahre (996) i depån vid Nürburgring, foto Felix von Canstein.
Bilderna ovan: Porsche 959 Sport, foto Esther Lund, samt Porsche 911 Turbo Cabriolet (997), foto Øyvind Lund.
Den runda presentationsbilden: Porsche 911 GT3 RS (991), foto Peter Gunnars.