Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.
Äger du en Porsche 911 av årsmodellerna 1974–1989? Eller råkar du för tillfället vara mellan 911:or av rätt snitt? På väg till din första? Det spelar ingen roll, så länge du har intresse, kanske rent av kärlek, för bilmodellen.
The Swedish Impact Bumper Society är inte någon förening. Snarare en intressesfär och en gemenskap där vi som gillar de här bilarna kan gaffla precis hur nördigt som helst, tipsa om roliga upptäckter, ta hjälp av varandra och inte minst berätta om våra (eller andras) bilar och upplevelser. Målet är en kunskapshubb med gott humör och generös stämning.
Välkommen!
Fråga: vad är en 911 Serie G? Svar: fel. Fast delvis rätt. Så här ligger det till. Porsche gav bokstavsbeteckningar på sina 911-årsmodeller. 1974 hade turen kommit till bokstaven G, vilket sammanföll med den första större uppdateringen av 911 sedan introduktionen 1963 (säljstart 1964). Hårdare amerikanska krockkrav tvingade fram de kraftiga stötfångarna – impact bumpers – med karaktäriska gummibälgar på sidorna. Andra kännetecken är den korta(re) fronthuven och den röda reflexrampen mellan bakljusen (men som alltid finns det slamkrypare!). Det utseendet kom att bestå tills 964-generationen debuterade 1989. Men redan 1975 var det alltså dags för 911H, 1976 kom 911I, 1977 kom 911J och så vidare. Men numera har till och med Porsches historiska avdelning anammat seden att kalla alla 911 från åren 1974 till 1989 för “Serie G”. Under de åren framställdes otaliga varianter och versioner – från enkla gatbilar till specialmodeller med ombyggda karosser och rena tävlingsbilar. Förhoppningsvis kommer de alla att få strålkastarljuset på sig i The Swedish Impact Bumper Society.
Ärligt talat – ännu en Facebookgrupp om Porsche? Är det verkligen vad världen saknar? Knappast. Ändå finns det garanterat plats för ett välkurerat, svenskt G-forum för oss som är hängivet intresserade, eller bara nyfiket förväntansfulla. Det blir vad vi gör det till. Ju fler som vill vara med och diskutera Serie G, desto roligare! Med det sagt är vi alla rätt less på Facebookgrupper som översvämmas av AI-genererade skräpinlägg. Ärligt talat är vi även trötta på personer som inte håller sig till ämnet, eller beter sig allmänt vimsigt. Därför är gruppen The Swedish Impact Bumper Society på Facebook privat, med möjlighet för medlemmar att bjuda in nya medlemmar. I den här gruppen ska det vara högt i tak och man får gärna publicera aparta grejer – så länge man kan visa på en koppling till ämnet. Som alltså är Porsche 911 av årsmodellerna 1974–1989. Och vad som kan komma därutöver – kolla träffbilderna här nedanför till exempel – det är bara upp till vår fantasi och skaparlust. Växeln är ilagd!
Fråga: är det Eric’s Eleven som håller i gruppen? Svar: ja och nej. Mest nej. Jag som driver sajten Eric’s Eleven heter Eric Lund och startar gruppen, men utöver administrerandet ska jag bara vara en av medlemmarna. Under åren har jag skrivit en hel del om Serie G på sajten (och mer ska det bli), som jag tänker kan vara kul att dela med sig av. Men i The Swedish Impact Bumper Society har inte Eric’s Eleven högre ranking än någon annan publikation med Serie G-material. Så svaret är att det finns en koppling – men gruppen ska leva sitt eget liv och är summan av sina medlemmarnas idéer och tankar.
När något verkligen startar är ofta svårt att slå fast. För många av oss startade säkert intresset för Porsche 911 när vi första gången såg en. Men i juni 2022 samlades några 911-entusiaster med Serie G-bilar vid Grythyttans Gästgivargård. Det var till den trivsamma träffen som logotypen (och en dekal) skapades. Och det var efter den träffen som känslan av att vi borde ha ett forum för pågående snack växte fram. Sagt och gjort.
Borde inte sällskapet ha ett svenskt namn, med tanke på att anglicismerna redan suger märgen ur vårt eget språk? Jo, rätteligen. Men Svenska Säkerhets Stötfångar Sällskapet (SSSS) kan bli svårt att marknadsföra. Svenska Serie G-Sällskapet (SSGS)? Betydligt bättre. Men impact bumpers har blivit ett begrepp och kanske låter det ändå lite mer up to date.