Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Drömreportaget: rekordbilen Porsche DP1 Zirkelbach – 315,2 km/h!

Drömreportaget: rekordbilen Porsche DP1 Zirkelbach – 315,2 km/h!

En Porsche med popuplampor, dubbla turbo, 720 hästkrafter och del av en helt unik svensk sportbilshistoria. Bakom kulisserna på reportaget i senaste Klassiker – och missa inte podden!

 

I mer än 15 år har jag hovrat runt den här vackert metallicblå bilen i akt och mening att försöka skriva dels om själva fordonet, dels om händelserna 17 oktober 1987.

En dag vårvintern 2022 blev det verklighet. Efter att i ett drygt decennium ha stått undanställd stod den blå Porschen plötsligt i en fotostudio i centrala Stockholm. Dit kom även några av dem som var med den där dagen för snart 35 år sedan.

Björn Sundfeldt, som slog svenskt hastighetsrekord när han körde 315,1805 km/h i snitt över flygande kilometern

Calle Carlquist, som satte klassrekord med en Saab 900 Turbo – utan turbo – på samma distans. Nästan 234 km/h.

Gunnar Dackevall, som körde drygt 268 km/h i snitt med en Suzuki GSX-R 1100, och några månader senare skrev ett biltest med rekord-Porschen.

Lasse Knöppel, som var medhjälpare vid rekordkörningarna på den då ännu inte öppnade, nybyggda delen av E4 norr om Gävle.

 

Intervju med Björn Sundfeldt, Lasse Knöppel, Calle Carlquist och Gunnar Dackevall i Klassikers fotostudio. Foto: Esther Lund.

Efter att ha stått undanställd i mer än ett decennium har rekordbilen DP1 Zirkelbach åter hamnat där den bör vara: i rampljuset. Klassiker 4/2022 utkommer 7 april. Originalfoto: Simon Hamelius.

 

Totalt slogs nio svenska hastighetsrekord med sex bilar och tre motorcyklar.

Alla har de en bakgrund som medarbetare vid eller frilansare för Teknikens Värld. Det var i tidningens regi som rekordkörningen ägde rum. Även tidningen Klassikers chefredaktör, Carl Legelius, och jag själv har arbetat på Teknikens Värld, men vi var inte med i Gävle.

Totalt slogs nio svenska hastighetsrekord, med alltifrån Fiat 600 till Bentley Turbo R via en superkart och en Saab 9000 Turbo 16 som förmåddes att färdas i 282 km/h.

Men Porsche DP1 Zirkelbach var stjärnan och det var garanterat inte bara i min hjärnbark som den etsade sig fast. Historien om hur Josef Zirkelbach började konvertera och trimma Porschebilar i en enkel verkstad i Hässleholm i början av 1980-talet är smått mytisk bland vissa sportbilsentusiaster. Alla är inte lika förtjusta utan tycker att “plastbakelserna” är smaklösa.

 

Genom åren har jag haft många trevliga och djuplodande samtal med Roger Zirkelbach, som är son till Josef och den som var “byggherre” för rekordbilen i mitten av 1980-talet. Då var han i tjugoårsåldern och hade många idéer som han ville driva igenom.

Tyvärr hade varken Roger eller Josef möjlighet att medverka i fotostudion, men kunskaper och minnen kunde ändå förmedlas till mitt reporterblock under bakgrundsarbetet med reportaget. Tidigare DP-medarbetaren Tony Andersson bidrog också med många pusselbitar.

Kanske var det tur att de inte dök upp – det livfulla och synnerligen glada samtalet mellan Björn, Gunnar, Calle och Lasse var svårt nog att fånga och förmedla ändå.

Björns, Gunnars och Calles texter läste jag i motortidningar som grabb

Det var helt enkelt en av de roligare dagarna i mitt yrkesliv. Björns, Gunnars och Calles texter läste jag i motortidningar som grabb, och senare har jag haft förmånen att arbeta tillsammans med dem på olika redaktioner.

För några år sedan nosade jag på ämnet DP och rekordkörningen i ett reportage i GranTurismo, men när Carl Legelius bad mig att skriva en större grej om DP1 Zirkelbach kändes det som om bitarna föll på plats. Nyckeln till var naturligtvis att huvudpersonen – den 935-liknande Porschen – nu blivit tillgänglig.

Simon Hamelius bilder samt redigeringen av reportaget under Carls ledning har verkligen gjort historien rättvisa, om jag får säga det själv. Och det får jag, för det här är ett “knäck” som jag drömt om att få skriva.

17 oktober 1987 slog Björn Sundfeldt svenskt hastighetsrekord i den här bilen. Nu provsitter han för första gången sedan han klev ur för snart 35 år sedan. Foto: Esther Lund.

“Vad skrev vi egentligen?” Björn och Gunnar bläddrar i tidningarna med rekordreportaget och testet. Foto: Esther Lund.

 

Att dessutom Lasse Knöppel, en av Sveriges främsta när det gäller renovering av klassiska Porschebilar och på 1980-talet flitig testförare i Teknikens Värld, kunde delta var pricken över i. För i synnerhet Gunnar och Björn märks det att deras koncentration den 17 oktober 1987 till stor del gick till att hålla ordning på de egna körinsatserna.

Calle var nog mera avspänd under rekorddagen men Lasse, som var en av många medhjälpare, hade garanterat lättare att överblicka situationen och samla på sig allmänna minnen.

Med i studion var även Jesse Willstedt, som arbetar tillsammans med Lasse. Till saken hör att både Lasse och Jesse numera har varsin DP-Porsche. Till dem ska vi förhoppningsvis kunna återkomma inom kort. | e11 |

Många glada minnen flyter upp till ytan när man sammanför folk som arbetade tillsammans för 30–40 år sedan. Foto: Esther Lund.

Gefle Dagblads reporter, Olle Hildingson, sändes ut att bevaka rekordkörningen och fick en “hiskelig åktur” i Bentley Turbo R. I förgrunden Björn Sundfeldt med Porsche DP1, bakre raden från vänster: Calle Carlquist med Saab 900 Aero, Åke Borglund med Bentley Turbo R, Björn Svallner med Saab 9000 Turbo 16, Ing-Marie Gardell med Fiat 600 samt PeO Kjellström med Supercart Zip Bandit. Foto: Olle Hildingson / Gefle Dagblad.


Klassiker 4/2022 utkommer i butik 7 april och går även att beställa för leverans hem

Hoppas att du vill läska sinnet med 12 sidor 1980-talshistoria, plus allt annat som gör Klassiker till Sveriges roligaste och mest välgjorda biltidning. Du kan beställa den direkt hem i brevlådan på den här länken.


Podcast där Björn Sundfeldt och Gunnar Dackevall berättar mer om rekordbilen

Specialavsnitt av Studio Klassiker. Carl Legelius intervjuar Björn Sundfeldt och Gunnar Dackevall om Porsche DP1 Zirkelbach – bilen och rekordkörningen. Saker som också nämns: Koenig Testarossa, Ruf CTR och kalhyggen. Jag deltar i samtalet och podden kan du antingen höra direkt på Klassikers hemsida, eller där poddar finns (Apple, Spotify etc).

Har Sundfeldt hållit sitt löfte till frun att inte utföra fler +300-experiment? Och har Dackevall ens avgivit några toppfartslöften? Svar i Studio Klassiker! Foto: Simon Hamelius.

991 Turbo S: Sagan om Senapsgul och de sju nyanserna

991 Turbo S: Sagan om Senapsgul och de sju nyanserna

Filmtajm: Gevalia i koppen, smör på bullen och Vårdkasloppet på tv

Filmtajm: Gevalia i koppen, smör på bullen och Vårdkasloppet på tv