Drömreportaget: rekordbilen Porsche DP1 Zirkelbach – 315,2 km/h!
En Porsche med popuplampor, dubbla turbo, 720 hästkrafter och del av en helt unik svensk sportbilshistoria. Bakom kulisserna på reportaget i senaste Klassiker – och missa inte podden!
I mer än 15 år har jag hovrat runt den här vackert metallicblå bilen i akt och mening att försöka skriva dels om själva fordonet, dels om händelserna 17 oktober 1987.
En dag vårvintern 2022 blev det verklighet. Efter att i ett drygt decennium ha stått undanställd stod den blå Porschen plötsligt i en fotostudio i centrala Stockholm. Dit kom även några av dem som var med den där dagen för snart 35 år sedan.
Björn Sundfeldt, som slog svenskt hastighetsrekord när han körde 315,1805 km/h i snitt över flygande kilometern
Calle Carlquist, som satte klassrekord med en Saab 900 Turbo – utan turbo – på samma distans. Nästan 234 km/h.
Gunnar Dackevall, som körde drygt 268 km/h i snitt med en Suzuki GSX-R 1100, och några månader senare skrev ett biltest med rekord-Porschen.
Lasse Knöppel, som var medhjälpare vid rekordkörningarna på den då ännu inte öppnade, nybyggda delen av E4 norr om Gävle.
Totalt slogs nio svenska hastighetsrekord med sex bilar och tre motorcyklar.
Alla har de en bakgrund som medarbetare vid eller frilansare för Teknikens Värld. Det var i tidningens regi som rekordkörningen ägde rum. Även tidningen Klassikers chefredaktör, Carl Legelius, och jag själv har arbetat på Teknikens Värld, men vi var inte med i Gävle.
Totalt slogs nio svenska hastighetsrekord, med alltifrån Fiat 600 till Bentley Turbo R via en superkart och en Saab 9000 Turbo 16 som förmåddes att färdas i 282 km/h.
Men Porsche DP1 Zirkelbach var stjärnan och det var garanterat inte bara i min hjärnbark som den etsade sig fast. Historien om hur Josef Zirkelbach började konvertera och trimma Porschebilar i en enkel verkstad i Hässleholm i början av 1980-talet är smått mytisk bland vissa sportbilsentusiaster. Alla är inte lika förtjusta utan tycker att “plastbakelserna” är smaklösa.
Genom åren har jag haft många trevliga och djuplodande samtal med Roger Zirkelbach, som är son till Josef och den som var “byggherre” för rekordbilen i mitten av 1980-talet. Då var han i tjugoårsåldern och hade många idéer som han ville driva igenom.
Tyvärr hade varken Roger eller Josef möjlighet att medverka i fotostudion, men kunskaper och minnen kunde ändå förmedlas till mitt reporterblock under bakgrundsarbetet med reportaget. Tidigare DP-medarbetaren Tony Andersson bidrog också med många pusselbitar.
Kanske var det tur att de inte dök upp – det livfulla och synnerligen glada samtalet mellan Björn, Gunnar, Calle och Lasse var svårt nog att fånga och förmedla ändå.
Björns, Gunnars och Calles texter läste jag i motortidningar som grabb
Det var helt enkelt en av de roligare dagarna i mitt yrkesliv. Björns, Gunnars och Calles texter läste jag i motortidningar som grabb, och senare har jag haft förmånen att arbeta tillsammans med dem på olika redaktioner.
För några år sedan nosade jag på ämnet DP och rekordkörningen i ett reportage i GranTurismo, men när Carl Legelius bad mig att skriva en större grej om DP1 Zirkelbach kändes det som om bitarna föll på plats. Nyckeln till var naturligtvis att huvudpersonen – den 935-liknande Porschen – nu blivit tillgänglig.
Simon Hamelius bilder samt redigeringen av reportaget under Carls ledning har verkligen gjort historien rättvisa, om jag får säga det själv. Och det får jag, för det här är ett “knäck” som jag drömt om att få skriva.
Att dessutom Lasse Knöppel, en av Sveriges främsta när det gäller renovering av klassiska Porschebilar och på 1980-talet flitig testförare i Teknikens Värld, kunde delta var pricken över i. För i synnerhet Gunnar och Björn märks det att deras koncentration den 17 oktober 1987 till stor del gick till att hålla ordning på de egna körinsatserna.
Calle var nog mera avspänd under rekorddagen men Lasse, som var en av många medhjälpare, hade garanterat lättare att överblicka situationen och samla på sig allmänna minnen.
Med i studion var även Jesse Willstedt, som arbetar tillsammans med Lasse. Till saken hör att både Lasse och Jesse numera har varsin DP-Porsche. Till dem ska vi förhoppningsvis kunna återkomma inom kort. | e11 |
Klassiker 4/2022 utkommer i butik 7 april och går även att beställa för leverans hem
Hoppas att du vill läska sinnet med 12 sidor 1980-talshistoria, plus allt annat som gör Klassiker till Sveriges roligaste och mest välgjorda biltidning. Du kan beställa den direkt hem i brevlådan på den här länken.
Podcast där Björn Sundfeldt och Gunnar Dackevall berättar mer om rekordbilen
Specialavsnitt av Studio Klassiker. Carl Legelius intervjuar Björn Sundfeldt och Gunnar Dackevall om Porsche DP1 Zirkelbach – bilen och rekordkörningen. Saker som också nämns: Koenig Testarossa, Ruf CTR och kalhyggen. Jag deltar i samtalet och podden kan du antingen höra direkt på Klassikers hemsida, eller där poddar finns (Apple, Spotify etc).