Filmtajm: Barndomsrenoveringen – McKeel Hagertys 911
En försäkringsdirektör som vill rädda den klassiska hobbybilen och som helst gasar runt med sin 911 S i Michigan.
Försäkringsbolag kan man ha olika åsikter om. En är att de har förbehåll för allt utom sina premier. En annan att de hyr ut paraplyer när det är solsken och tar tillbaka dem när det börjar regna.
McKeel Hagerty är i alla händelser en ovanlig försäkringsdirektör. Under drygt 20 år som vd har han utvecklat företaget som hans föräldrar startade 1984 till något mycket mer än ett försäkringsbolag för främst entusiastfordon.
Amerikanska företagsfloskler kan man skratta åt, men att Hagerty numera omskriver sig själva som “an automotive enthusiast brand” saknar faktiskt inte täckning. Sedan 2008 ger Hagerty ut respekterade prisguider för klassiska bilar, och företaget har numera en omfattande evenemangsgren.
Karossen låg i ena änden av en översnöad trädgård och motorn i den andra.
Snarare än att fokusera på eländesminimering – som försäkringsbolag i bästa fall normalt gör – vill Hagerty vara ett eget ekosystem för allt som entusiastbilsägaren kan tänkas bli glad av. Dit hör även en ambitiös redaktionell verksamhet, med framför allt en Youtubekanal som erbjuder alltifrån praktiska mekartips till inspirerande reportage.
Själv blev jag varm i hjärtat av kortfilmen där McKeel Hagerty berättar om sin egen Porsche 911 S. Han köpte den redan som tolvåring och fick hjälp av sin pappa att renovera den från grunden. När de hämtade bilen låg karossen i ena änden av en snötäckt trädgård och motorn i den andra.
Det är långt ifrån hans enda hobbybil, anar man, och själv är McKeel Hagerty numera en profil även som entreprenör och i ledarskapsfrågor. Han är kort sagt en synnerligen intressant person att följa även utöver den lilla röda Porschen. Och alldeles oavsett fördomen – befogad eller ej – att försäkringsbolag kan vara rätt gnidna figurer. | e11 |
Bloomberg News om McKeel Hagerty:
As Hagerty sees it, car culture — at least the analog, valve-and-spark-plug version the company has put its stamp on — is under existential threat from electric and autonomous technology. Today, every part of the business is about saving that culture for the millions of people out there who care about more than just what propels a car.
Hela artikeln ur Bloomberg News går att läsa här.
Skärmdumpar från kortfilmen om McKeel Hagertys Porsche 911 S.