När Åke “Bryggarn” firade 911 i lokalbladet
En redaktör på Upsala Nya Tidning ringde och ville beställa en artikel. Det stundade något slags motorhelg bland bilhandlarna i stan – kunde jag skriva något om någon bil och helst få med någon lokal person? Gärna bilar, men ännu hellre människor.
Till er tjänst, svarade jag. Det finns en sportbil som heter Porsche 911. Den firar 50-årsjubileum i år. Och här i Uppsala bor en kille som en gång hade fabrikskontrakt med Porsche och tävlade i rally med just 911.
Åke “Bryggarn” Andersson var parhäst med Björn Waldegård i Porscheteamet, berättade jag för att ytterligare understryka att det handlade om en idrottsutövare av bästa märke. “Vem är Björn Waldegård?”, undrade redaktören.
Så kom det sig att jag lånade en ny 991 Carrera 4S och hämtade Åke där han bodde. Tillsammans dånade vi ut på landsbygden så att den erfarne svansmotorekvilibristen skulle få utröna den nya vagnens egenskaper. På tävlingsförarens typiska vis körde Åke lugnt och behärskat. Inga yviga gester, inget behov att bevisa sin egen skicklighet. (Fast en annan gång höll det faktiskt på att gå åt pipan …)
Vid Halmbyboda (herrgård från 1880-talet i nyrenässansstil, ägs av ättlingar till Lev Tolstoy) någon mil utanför stan mötte vi upp med den slitstarke UNT-fotografen Hans E. Ericson, som plåtade Åke och bilen ur olika vinklar. Hasse gillade bilar, och Åke verkade gilla även 2010-talets 911-derivat.
I tidningen blev det ett uppslag om bilen och föraren, människan och maskinen. Detta apropå en bilmodells jubileum och en lokal idrottsstjärna som en gång tävlat på världsscenen. Båda värda att lyfta fram i text och bild. | e11 |