När Black Adder fick studsa mellan snövallarna
Sitt fint, hugg till! En lätt bedagad 964 Carrera 2 på isbanor i Norduppland kan få vem som helst att gläfsa av glädje.
På tidningen Automobil hade vi en frilansmedarbetare som slog oss andra på fingrarna både vad gäller analytisk förmåga och hejdlös entusiasm. Anders Adolfsson är nämligen finansanalytiker till vardags. Fritiden ägnar han – bland annat – åt två- och fyrhjuliga lyckopiller.
Ena dagen en Alpine A110, nästa en Honda Grom och däremellan gärna en KTM-enduro. Kolla Anders YouTube-kanal, Gas-O-Loon, och försök att inte bli smittad av glädjen.
Under en period var Anders svårt angripen av 911-baciller och prövade frejdigt lyckan på flera håll, till exempel med ett par 911 SC och 993 Carrera. De kraftigaste symptomen kom av svarta orm-sjukan, en 964 Carrera 2 som gått drygt 30.000 mil och fått namnet Black Adder.
Anders donade och fixade med sin 964 så att den sista droppen körglädje skulle frammanas. Bort med jox som tynger och ljuddämpare som dämpar alltför mycket. In med sportstolar och lätta chassimodifieringar. Bus eller godis? Både ock!
En glåmig vinterdag i slutet av 2000-talet drog vi norrut med Black Adder, Anders och jag. Fast inte så långt från Stockholm. I närheten av Örbyhus driver min gamle rallykompis Peter Holmberg en anläggning där det finns både isbanor (åtminstone vintertid …), endurospår och en komplett rallycrossbana.
På de snötäckta ängarna vid Bergby Motorcenter kunde vi låta Black Adder löpa fritt. Vi turades om att köra och Peter försökte få oss att styra rätt och riktigt. Det gick bra – ibland.
Att Anders och Peter sorglöst popnitade fast en tröskelkåpa som fått smaka snövall säger en del om hur en långmilad 964 värderades. Då. | e11 |