Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Ulli Söderpalm Löhr: "Röd 993 RSR – älskar den!"

Ulli Söderpalm Löhr: "Röd 993 RSR – älskar den!"

Hon blev “Ulli” med hela Racingsverige under åren då hon tävlade – och vann! – tillsammans med sin man Bernard. Och nästan alltid bakom ratten i en Porsche.

 

Ulli Söderpalm Löhr

Bor: Uppväxt i Lerum, Göteborg, vi flyttade till Stockholm 1985 och till Tyresö 1990. Utbildning: Handelshögskolan i Göteborg. Karriär: Jobbat med sälj och säljledning mestadels. Några år inom motorsporten. Sedan 2013 ansvarig för Region Stockholm i Riksinsamlingen för Världens Barn. Familj: Två vuxna barn, två barnbarn, två taxar och så Bernard. 😍

 

1. Vilken var den första Porsche 911 du själv körde?

911 Carrera 3,2 1984, turbobreddad. Bernard köpte den 1991 på vårkanten. Kommer inte ihåg exakt när jag körde den på gatan första gången, men vi gick med i PCS nästan direkt och åkte på slalomträff på Bromma flygplats ganska snart. Det var jätteroligt – och jättesvårt! Och gav en massa mersmak! Då kände jag hur tajt den var i väghållning och acceleration i förhållande till ”vanliga” bilar.

 

2. Har du och familjen ägt någon 911?

  • 911 Carrera 3,2 1984, turbobreddad, svart

  • 964 Cup, 1991, grön, race

  • 993 RSR, 1998, röd, race

  • 996 GT3 RS, vit i original, race – stripad i grönt och lila “917 hippie car livery”

  • 911 ST (race replica), 1972, vit

  • 996 4S Cab, 2004, blåmetallic – min bruksbil

Familjeangelägenhet, precis som familjens alla andra bilar: 911 ST racingreplika, årsmodell 1970.

 

3. Vilken är den bästa 911 du kört?

993 RSR, 1998, röd, race – älskar den! Som att klä på sig ett yttre skinn! Och den vackraste karossen!❤️

Ulli med en röd tävlingsbil i en racingdepå. Rätt person på rätt plats med rätt redskap.

 

4. Vilket är ditt roligaste 911-minne?

Det har ju hänt massor med saker genom åren, så det är svårt att sortera ut en enskild händelse. En minnesvärd upplevelse är dock första gången jag körde på bana.

Året var 1992 och PCS arrangerade en särskild bandag för damer på Mantorp – gubbarna fick åka på utflykt och besöka en brandstation, tror jag att det var, under tiden. Jag var nygravid och skeptisk. Tror att jag bara hann genom Pariskurvan och genom chikanen ut på rakan och sedan snurrade jag! Haha, på den korta biten hann jag bli biten, liiite för entusiastisk och laddade på för kung och fosterland när långa rakan kom in i synfältet!🤪

Allt gick väl, inget carambolage och inget stukat förutom mitt snabbt tillägnade övermod. Vilket var väl, för sedan fortsatte jag och körde även med huvudet. Efter detta banmöte var jag såld och vi åkte på alla banmöten vi kunde.

 

5. Har du någon gång tävlingskört med 911?

Jorå, någon gång, kanske.😇 Vi kan börja med att räkna med PCS slalomcup, som vi körde från 1991 till och med 1995, då vi båda vann riksfinalen i herr race-klass respektive dam race-klass.

1995 var vi med och startade upp PCSR, eller PCS Racing. En egen förening, men i nära samarbete med moderklubben PCS. De första racen var 1996 och klubben lever i all välmåga fortfarande.

Bernard och jag satt med i första styrelsen och hela vägen fram till 1999 då vi gick över från klubbracing till ”riktig” racing i roadsport, modsport, GTR, SLC och så småningom internationella långlopp. 2008 körde jag mitt sista race. Då hade jag fått jobb som motorsportansvarig på KAK och hann inte köra själv längre.

 

6. Är 911 egentligen en snygg bil?

Det tycker jag absolut! Även om det finns modeller som är mer eller mindre vackra, förstås. Framför allt har Porsche 911 en helt unik identitet – det går inte att ta miste på att det är en Porsche 911 oavsett årsmodell.

Som jag skrev i mitt svar på fråga 4 tycker jag att 993 RSR, 1998, är den absolut vackraste modellen och karossen. Mjuka fina linjer utan att förlora sportbilskänslan. Om det är någon bil man skulle velat ha kvar är det den! Nu är den i Tyskland i originalskick hos en samlare och sägs vara värd minst 10 miljoner kronor.

 

7. Om du fick välja endast en 911-modell, ny eller gammal, att leva med resten av livet – vilken blir det?

Se fråga 6. Samtidigt är jag vädligt förtjust i min 996 4S Cab. En tidlös modell.

Lätt modifierad 996 Carrera 4S cabriolet – gör vardagen till en fest.

 

8. Vilken sportbil är roligare/snyggare/häftigare/bättre (på det hela taget att föredra) än 911?

E du go eller?!😂 Men om jag nu skulle välja en annan sportbil trivdes jag väldigt bra i den Lamborghini Huracán vi hyrde på ett Gran Turismo event i Toscana för ett par år sedan. Var lätt att komma in i körmässigt, tyckte vi, och så ser den ju skitcool ut.😎

 

9. Har du även ägt/kört andra Porschemodeller än just 911?

  • 356 SC, 1965, elfenbensvit – “Pärlan” – fortfarande och för alltid i familjens ägo

  • 944 S2, 1991, svart

  • 968 cab, mörkblå, 1993

Sportbilsnjutning med annan karaktär: familjen Söderpalm Löhrs 356 SC från 1965.


Foto: Martin Öberg med flera.

Filmtajm: och än slank han ned i diket …

Filmtajm: och än slank han ned i diket …

Filmtajm: Papperstidnings-Porschen på Pikes Peak

Filmtajm: Papperstidnings-Porschen på Pikes Peak