Filmtajm: Papperstidnings-Porschen på Pikes Peak
Världens läckraste uppförsbacke med en turboladdad 911 – inslagen i tidningspapper.
“Ticka alla boxar” är ett uttryck jag brukar försöka undvika (precis som “gofika” och prefixet “livsstils-” – alla har vi väl våra modeuttryck som vi älskar att hata). Men nu blev det ändå så att en lång rad punkter på saker jag gillar-listan kunde bockas av.
Sedan tonåren har jag pysslat med papperstidningar i olika former och i olika roller. Jag gillar papperstidningar. Jag tycker om att samla på papperstidningar. Jag skulle kunna berätta väldigt långrandigt om detta, men vi sparar det till ett annat blogginlägg. Ett annat år.
Sedan 2016 finns en snofsig, fristående amerikansk publikation som bara skriver om Porsche. Den heter 000 Magazine och utkommer fyra gånger per år. Jag har faktiskt aldrig hållit ett exemplar i handen, och jag inser att det nog är ett tjänstefel.
När David Donner skulle försöka vinna tillbaka rekordet för standardbilar i Pikes Peak blev 000 Magazine inblandade. Därför är David Donners bil folierad med artiklar ur tidskriften, främst om 930 turbo såvitt jag begriper. “Print isn’t dead” står det på ett ställe.
Tävlingsredskapet är en Porsche 992 Turbo S, som alltså är helt standard och rullar på standarddäck. Bränsleinsprutningen får modifieras för att anpassa motorn till den tunna luften högst upp på berget och avgassystemet är uppenbarligen av mindre kväst modell. Dessutom har bilen störtbur och stolen som David sitter i är lite kramigare än den vanliga. För övrigt: rakt ut ur butiken och med registreringsskyltar.
Pikes Peak är en av världens läckraste motortävlingar. Loppet körs på en allmän väg som stängs av. Jag gillar tävlingar på allmänna vägar (som är avlysta …). Och jag gillar verkligen tanken på att det är en standardbil – befriande i en verksamhet där även förarna i gärsgårdsserierna alltid försöker trimma bilarna och tänja på reglerna. Så …
rolig standardbil,
världens häftigaste backtävling,
tävlingssträcka i form av en avlyst, allmän väg,
dekor som hyllar fenomenet papperstidning.
Nu förstår du varför mina boxar är tickade. Men om du vill ha mer övertygande bevisning i fallet rekommenderar jag det trevliga YouTube-klippet här ovanför. | e11 |
Mer Pikes Peak: Per Eklund dammade till med en Saabvinst
Om man tycker att det känns fattigt och tamt med en standardbil som redskap för backtävlingen i Colorado kan man alltid hitta på egna grejer. Till exempel att bygga ett rörramschassi klätt med karosspaneler som får anrättningen att likna en Saab 9-3 Viggen.
Per Eklunds satsning på Pikes Peak är en uppvisning i envishet och kämparglöd som bar hela vägen till två segrar och en andraplats. Filmen om hur bilen blev till i en värmländsk verkstad, och hur allt – som så ofta i den här branschen – hängde på gärsgår’n ända tills mållinjen passerats, är en njutning.
Historien finns även fint beskriven av Kenneth Olausson i Saab Cars Magazine (utgåva #6). Kenneth var så klart på plats med kamera och reporterblock när det vankades svenska stordåd i världens häftigaste uppförsbacke. Tidningen går i bästa fall fortfarande att beställa från redaktionen.
När Per Eklund deltog i Pikes Peak 2000, 2001 och 2003 hade vägen inte hunnit asfalteras. Nog var det en extra dimension när tävlingen kördes på grus. Sträckan förlåter inte så många misstag, och man hinner nog tänka många tankar på väg ned i händelse av “dikeskörning”.
Vidden av prestationen förstår man kanske allra bäst i videoklippet med Ari Vatanen i en Peugeot 405 Turbo 16 från 1988. Bilen förefaller vara en riktig tvärvigg att hantera, Ari ser ut att bryta vagnen runt böjarna och emellanåt håller han upp handen för att inte få den lågt stående solen rakt i ögonen.