Drive My Car – så kör jag din!
En nyligen Oscarsbelönad japansk långfilm med en röd Saab i huvudrollen. Och ett svenskt tidningsreportage – med en röd Saab och en röd Porsche.
Den fick en Oscar (Bästa internationella film) och den verkar träffa biobesökarna rakt i hjärtat. Filmen Drive My Car är baserad på en novell av Haruki Murakami och i en av huvudrollerna finns – en röd Saab 900 Turbo 16 Aero.
Bilen har nästan blivit lika omtalad som själva filmen. Världen runt väcker den säregna, svenska halvkombin med mörkgrått kjolpaket och treekrade fälgar nyfikenhet. Det skrivs artiklar och Saabentusiaster intervjuas.
Det är välförtjänt uppmärksamhet, för en tuffare och roligare bil är svårt att tänka sig. Jag visste det innan, och jag blev 100 procent övertygad för ett par år sedan. Då hände sig nämligen att jag bytte bil med Peter Bäckström, som är intendent vid Saab Car Museum i Trollhättan. Visserligen bara under några timmar en dag, men det var högoktaniga ögonblick. Resultatet blev ett 12-sidigt reportage i Saab Cars Magazine med 900 Aero och 911 Carrera.
Hur kan man komma på en så vimsig idé som att jämföra en femsitsig, fyrcylindrig, turboladdad familjebil med en trång, sexcylindrig sportbil?
Tja, kanske är det första – och enda – gången som en Saab och en Porsche ställs mot varandra i en biltidningsartikel. Men när väl tanken hade slagit rot så kändes det självklart.
Både Saab 900 och Porsche 911 har sina rötter i 1960-talet. Båda stod i full blomning i mitten av 1980-talet, då starkare motorer och vassare väghållning ackompanjerades av tuffa vingar, svart karossdekor och frontspoilers. Båda fick luft under vingarna (sic!) av decenniets friska ekonomiska vindar.
Det var tuffa bilar att synas i, och målgrupperna för 900 Aero och 911 Carrera är kanske inte så disparata som man i förstone kan tro. Visst, en femdörrars Saab 900 med förgasarmotor och solid, beige lackering vände sig onekligen till andra köpare än en Porsche 911 Turbo. Om vi ska nämna extremerna.
Ändå kan jag förstå att du undrar över hur själva idén kom till. Det finns ett svar lovar jag, men det tänker jag inte berätta här. Peter Bäckström råkade nämligen en gång säga en sak apropå dessa båda bilar som sedan blev en surrande fluga i mitt huvud. Jag var tvungen att driva igenom ett reportage – körning, bilder, skrivande – för att få ro.
Du får helt enkelt beställa tidningen och läsa texten, där Peters ord är själva utgångspunkten. Jag tror att reportaget är en rätt kul genomgång på det hela taget också, med tillbakablickar på samtida biltester, prestandajämförelser och en hel del onödigt vetande om båda bilmodellerna.
Inte minst kunde några av herrarna som en gång var med och tog fram 900 Aero delge oss några korta inblickar i hur det gick till.
Så här säger till exempel Gunnar Larsson, som då var teknisk direktör och som senare fick höga positioner inom både Volvo och Volkswagen:
“Aero var en av våra största tandvärkar. De där sköldarna var ett helvete att få till! …//… De såg bra ut på lermodeller, men om man lägger ett problem på ett problem blir det svårt. Jag hatade de där mötena, ‘inte nu igen, måste vi sitta den här kvällen också …!’”
Alltsammans uttalat med stor kärlek och en förlåtande blick i backspegeln på åren då Saab faktiskt hade rejäl skjuts i verksamheten. Ungefär samtidigt som den sportiga 900 Aero lanserades kom även den helt nykonstruerade Saab 9000 Turbo 16.
Drygt tio år efter Saab Automobiles konkurs är det extra roligt att en av företagets mest profilskapande modeller – nåja, det har funnits många! – nu får världsomspännande rampljus på sin röda kaross.
Från säkra källor har vi att Peter och hans kolleger på Saab Car Museum har rullat fram en av samlingens fina 900 Turbo 16 Aero just innanför museientrén. Det är ju inte osannolikt att sommaren 2022 kommer att locka en och annan turist till Trollhättan för att just kunna närstudera den egensinnigt lockande bilen från den filosofiska biofilmen.
Själv har jag ännu inte sett filmen när jag skriver dessa rader, men lita på att jag ska göra det inom kort. Risken är väl bara att suget efter en egen 900 Aero kommer att spädas på ytterligare.
Som om det inte redan var fyllt till brädden efter den där fotodagen med museiintendentens bil. Det var den dagen vi sade till varandra “Drive My Car – så kör jag din!” | e11 |
Drive My Car
Premiär på svenska biografer: 1 april, 2022.
Regi: Ryûsuke Hamaguchi
Bilderna till reportaget i Saab Cars Magazine togs av Simon Hamelius. Bakom kulisserna-bilderna har jag tagit med mobilkameran.
Saab Cars Magazine med reportaget om Saab och Porsche går även att beställa från Saab Car Museum.