Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Stabben fixar biffen – men helst med en 356 Carrera GT på släp!

Stabben fixar biffen – men helst med en 356 Carrera GT på släp!

Köra dyra testbilar? Nja, bara om det är tvunget. Backa ut ett dyrbart ekipage genom en trång verkstadsport? Självklart!

Min pappa har alltid slagit knut på sig själv för att hjälpa till. Så även med transporter av testbilar hit och dit, under mina år som motorjournalist. Men han gillar det inte.

Bilar gillar han, och att köra bil gillar han. Men att köra andras bilar tycker han inte om. Nyfikenheten på hur en ny bilmodell är funtad befinner sig alltid i total solförmörkelse från oron att råka skada bilen.

Han kör plikttroget de bilar jag ber honom om, men inte med någon större entusiasm annat än över att få göra en insats. Ju dyrare bil, desto mindre entusiasm.

Sommarmorgon 2008, någonstans mellan Torsby och Sunne. Utsikt från en Porsche 356 Speedster. Där framme skymtar en 356 GT dragen av en Cayenne. Foto: Eric Lund.

90 hästkrafter (i denna 356 Speedster) medger finfin marschfart. 356 Carrera GT har hela 130 hästkrafter. Foto: Eric Lund.

Men så skulle vi (det vill säga tidningen Automobil) ordna en bilutställning för klassiska vagnar i Rottnerosparken i värmländska Sunne. För att spetsa anrättningen fick vi låna några bilar ur Lasse Jönssons samling. Natten mellan utställningsdagarna vågade vi inte ha klenoderna stående utomhus, så husrum ordnades i den helgtomma verkstaden hos Helmia Bil i Torsby.

Någon körde in ekipaget bestående av en ny Cayenne med en 356 Carrera GT på släp i hallen. Hur mycket det fordonståget var värt vid den tidpunkten (2008) har jag ingen aning om, men redan då var Carrera GT smått rödglödgad i prislistorna.

Tidig morgon. Grusiga ögon. Vem kan backa ut den stora suven med den exklusiva veteranen på släpet genom den smala porten?

– Det fixar jag! säger Stabben.

Han som alltså brukar värja sig emot att köra dyra lånebilar. Men att backa med släp tycker han alltid är roligt, och att det råkar vara dyrbar last på släpet (själva dragbilen var heller inte Skoda-billig) bekom honom uppenbarligen inte det minsta.

Så Stabben hoppade in i Cayenne, som han dittills aldrig kört såvitt jag vet, lade i backen, vinklade ut ekipaget på den inte särskilt rymliga gården och satte kurs söderut mot Sunne där han trixade in bil och släp i parken. Häpp – borde jag alltid ha släpvagn på testbilarna jag ber honom att köra?

Solen högt på himlen fastän timmen är tidig. Speedstervindruta och lagom tempo. Foto: Eric Lund.

Blir man gladare med en ljusgrå bakelitratt i händerna? Svar ja. Foto: Eric Lund.

Själv tuffade jag efter i en röd 356 Speedster och njöt av den friska sommarmorgonen. Utställningen blev tyvärr inte vidare lyckad – bland annat pågick en annan stor veteranbilsmässa samma helg – men det var en god ansats och kanske borde vi ha gjort ett nytt försök. Rottnerosparken är i alla händelser en finfin miljö för bilutställningar.

Undrar förresten om Stabbens körkort egentligen räckte för Cayenne plus bilsläp med 356? Nåja, det är preskriberat nu.

Och apropå dyra testbilar: på väg hem från Sunne råkade Stabben utlösa en fartkamera bakom ratten på en Jaguar XF SV8 med kompressorladdad V8 på 416 hästkrafter. Fortkörningsboten försvann dess bättre någonstans i systemet och sedan dess har han kört tiotals andra bilar på mitt uppdrag. Då och då med ansats till entusiasm, men väldigt sällan med släpkärra. | e11 |


Pappa Gunnar och hans barndomskompis Sven-Olov på väg att frakta en testbil (Honda Civic Type R). Foto: Eric Lund.

DP Zirkelbach – pilgrimsfärd till “plattnosarnas” hembygd

DP Zirkelbach – pilgrimsfärd till “plattnosarnas” hembygd

Hej Porschegubbar* stå på bromsen och låt oss pratsamma vara

Hej Porschegubbar* stå på bromsen och låt oss pratsamma vara