Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Hej Porschegubbar* stå på bromsen och låt oss pratsamma vara

Hej Porschegubbar* stå på bromsen och låt oss pratsamma vara

Spontanträff en regnvåt eftermiddag i Sandviken. Gör som Emil –  dyk in på en ledig plats och säg hej!

Säsongen 2023 är i gång och om det är något jag ser fram emot så är det att träffa entusiastiska sportbilsägare. De spontana mötena är verkligen upplivande.

Som under en av förra årets sista utflykter. Gode vännen Patrik, hans söner Arvid och Harry samt jag själv hade vässat runt kors och tvärs i Gästrikland ett antal timmar. Patrik i sin fina 997 Carrera 4S Cabriolet Tiptronic, jag med testbilen 992 GT3 Touring.

På macken i Sandviken skulle vi fylla på med socker och motorolja. Det var då vi hörde ett motorljud som höjde sig över det gängse och innan vi visste ordet av hade platsen mitt emellan bilarna fyllts av en tredje 911.

Hösten hade anlänt och vi rundade av säsongen 2022 med en dagsutflykt i Gästrikland. Strax före hemfärden fick vi oväntat besök på mackparkeringen: en svart 996 Carrera 4. Foto: Eric Lund.

Det var Emil van Kuijl i sin svarta 996 Carrera 4 med anslående vinge och ett lika speciellt avgassystem, av skönsången att döma. Emil och hans flickvän var också på utflykt när de fick se den vita och den blå bilen på Essomacken, förlåt – Circle K.

Emils beslut att göra en U-sväng och dyka in var föredömligt. Medan Patrik pysslade med sin oljepåfyllning hann vi utbyta många erfarenhet och kika i genom bilarna tillsammans. Så gör det till en vana säsongen 2023: stanna till, byt några ord, upptäck varandras bilar – och kör vidare med gott humör. Kanske rent av med en nyvunnen kompis. | e11 |

* och gummor! Och oavsett vilken entusiastbil du har – eller vill ha!

Är det här rätt sort? Det är nog så rätt det kan bli på en mack i alla fall. Emil och Patrik diskuterar nam-nam för 3,8-litersmotorn. Foto: Eric Lund.

Porsche 911 är ett slags grundbult i bilintresset för många. Det går att hitta ingångsvinklar och – inte minst – modeller för de flesta smakriktningar och plånböcker. Foto: Eric Lund.

Tre generationer 2000-tals-911. Arvslinjen är synnerligen intakt, ändå är alla tre starka egna personligheter. Foto: Arvid Mellin.

Stabben fixar biffen – men helst med en 356 Carrera GT på släp!

Stabben fixar biffen – men helst med en 356 Carrera GT på släp!

991 Carrera S, fruset grus och ett par kameror

991 Carrera S, fruset grus och ett par kameror