Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Strövtåg i hembygden

Strövtåg i hembygden

Till Värmland går färden, så att min 911 kan få småprata lite med sin släkting – den vita 959 Sport i skyltfönstret.

 

En gång per år brukar kompisen P. och jag tuta i väg på en liten roadtrip inom landets gränser. Strax innan hösten slog till 2021 drog vi västerut. I Karlstad såldes nämligen min 911 ny en septemberdag 1985.

Det kändes rätt att hälsa på i fädernehemmet, eller vad nu återförsäljarlokalen ska kallas. Lasse Jönsson Bil AB var under flera decennier en av landets största Porschehandlare, men numera är huset hemvist för Lasses samling med klassiska bilar.

Hans egen verkstad med anställd personal ägnar sig åt att pyssla om kollektionen, men åtar sig även externa uppdrag. Om du har en Porsche 959 hittar du till exempel en av få licensierade tekniker här. Bra att veta.  

På 1980-talet såldes vanliga Porsche 911 i bulk (nästan), och så är ju fallet även på 2020-talet. Porsche 959 och 904 Carrera GTS har inte nått massmarknaden på riktigt samma sätt. Foto: Eric Lund.

Inte en utan två Mercedes-Benz 300 SL: en rejsig coupé (“Måsvinge”) och en bedårande mintgrön roadster hos Lasse Jönsson i Karlstad. Foto Eric Lund.

 

Tillåt avvikelser från den planerade rutten. Det blir nästan alltid kul. 

Det bästa med roadtrips är ofta avstickarna. Man är på väg någonstans, men har friheten att vika av på första bästa sidospår. På väg mellan Stockholm och Karlstad kan man till exempel stanna till vid Gelleråsen och se om det händer något kul.

Just den här dagen var det köraktiviteter för något företagsgäng. De skulle svarva gocart, Legends (bilden) och även Formel Renault.

Bränsle av god kvalitet är också viktigt. Vi åt frukost på Haga Slott strax utanför Enköping och lunch på Almars krog i utkanten av Karlstad. Prima ställen båda två.

Hos Lasse i Karlstad tillbringade vi några timmar med att storögt titta på vagnarna i hans samling, och prata med de trevliga mekarna (Lasse själv var på vift). I hallen står bland annat hans vita 959 Sport, som jag skrivit om några gånger, och nu fick min lilla röda hälsa på sin berömda släkting.

När man läser biltester från 1980-talet får 911 ofta kritik för bristande komfort. Hoppig, stötig, bullrig. Jag begriper det inte. Stolarna är bland de skönaste jag vet (och många av mina vänner håller med), fjädringen är varken hård eller stötig jämfört med många sportchassiutrustade standardholkar av i dag och bullret – ja, det är som det är. Vill man färdas i bibliotekstystnad får man köpa en Lexus LS, eller kanske en Rolls-Royce Phantom.

Vart ska vi åka 2022? Tja, kanske tillbaka till Värmland. Det är ett motorkulturtungt landskap och jag skulle gärna utforska lite rallysträckor norröver.

Eller också någon helt annanstans. Dit näsan pekar är en bra utgångspunkt. | e11 |

De sägs vara förbålt roliga att köra, bilarna i Legends-klassen. 1930-talsstill i kvartsskala bidrar till en chosefri framtoning, alla racerbilar måste inte se ut som spett. Foto: Eric Lund.

Småkylig kvällsluft, torra vägbanor, många mil att köra. Ett av livets glädjeämnen. Foto: Eric Lund.

991 GT2 RS: En bil söker sitt habitat

991 GT2 RS: En bil söker sitt habitat

Sorteringsverket som botade sorteringsvärken

Sorteringsverket som botade sorteringsvärken