991 Carrera S, fruset grus och ett par kameror
Tanken var nog att försöka vrida ur nya 991 Carrera S med turbomotor på länets grusvägar, i gammal fin rallytradition. Men det blev en annan upplevelse – av stillhet och fotograferande.
En vinterdag för några år sedan var det just inte mycket till vinter. Men marken var frusen och ljuset alldeles speciellt. Bilen slätgrå, nyduschad. Efter några mil smutsig som bara en torr och snöfattig vinter kan åstadkomma.
Den andra dagen hade bilen klätt sig i ett lager rimfrost och vi körde till samma trakter. En halvtimme norrut kan man få för sig att tundran tar vid. Åtminstone om man stannar mitt på vägen, omgiven av åkrar som sover. Gruset är djupfryst och i samförstånd med däcken alldeles tyst.
Det är som om hela landskapet tassar runt i mockasiner. En björksal med späda stammar ber att vi ska dröja ett ögonblick. När kolvslagen stannat av hör vi björkarna viska: ”Det är Lars Lerin som har målat oss.”
Bakom energiskogens borstiga horisont en eld. Solen rundar av sin arbetsdag och låter glöden falna. Nu är det kamerorna som går till vila i sina väskor. Helljuset får spelrum och det känns inte längre som ett brott att såga bitar ur stillheten med höga varvtal. Skogen är vän med sina rallyvägar. Den känner igen ljudet av boxercylindrar i vintermörker och bakhjulsdrift som väcker gruset. | e11 |
Foto: Eric Lund (2016). Klicka på bilderna för att se dem i fullformat.