Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Filmtajm: 964 Carrera RS och 992 Carrera S rantar runt på Ringen

Filmtajm: 964 Carrera RS och 992 Carrera S rantar runt på Ringen

 

En lättad, hård och bullrig specialversion mot en komfortanpassad standardbil. Utgången borde vara given – men om vi lägger till en faktor i form av 30 års utveckling vrids perspektivet runt några varv. Några varv runt Nürburgring, vill säga.

1992 var Carrera RS den mest hårdkokta 911-versionen. 911 Turbo då? För all del, men Carrera RS var i stort sett en gatanpassad variant av tävlingsbilen 911 Cup. RS såldes i två utföranden, bas och Touring, där den sistnämnda hade förlänats en del av den komforthöjande utrustning som vanliga 964 Carrera 2/4 bjöd på.

Både basmodellen och Touring hade dock hjulupphängningar rakt av från Cup-bilen, med undantag för mjukare fjädrar. Dåtidens biltestare var inte alltid övertygade om det fina med en så hårt strängad sportvagn för gatbruk, det här var innan track day-trenden slog igenom på riktigt.

Carrera RS hade blueprintad 3,6-litersmotor som gav 260 hästkrafter, vilket var tio fler än Carrera 2/4 och fem färre än Cup. Annan luftrenare och mer ljuddämpning i avgassystemet norpade några hästar. Däremot hade basversionen av RS ingen underredsmassa och i princip ingen ljudisolering. Markfrigången var 40 millimeter lägre än standardbilens och diffbromsen hämtades från 911 Turbo (20 procents spärrverkan vid acceleration, 100 procent vid avdrag).

 

964 Carrera RS “hänger” snyggt på hjulen. 17-tumsfälgarna av magnesium är 7,5 tum breda fram och 9 bak. RS såldes i flera klatschiga kulörer med racingpåbrå. Foto: Porsche.

Med alla mått mätt var 1992 års Carrera RS en extrem bil, anpassad för en smal men medveten kundkrets som sökte ett redskap. Enligt Teknikens Värld Alla Bilar (1992) kostade en vanlig 964 Carrera 2 527.100 kronor, medan Carrera RS betingade hela 629.700 kronor. Det motsvarar 1.006.000 kronor i dagens penningvärde (SCB).

Den billigaste 911-varianten år 2022 är Carrera med 385 hästkrafter för 1.130.000 kronor. Ett snäpp upp finns Carrera S med 450 hästkrafter för 1.320.000 kronor. Den närmaste motsvarigheten till 964 RS är 992 GT3 med 510 hästkrafter för 1.930.000 kronor, och vill man ta steget fullt ut är det GT3 RS för 2.480.000 kronor som gäller.

Kort sagt: det har blivit väsentligt mycket dyrare att vara bandagens herre på täppan. Samtidigt är en ny, “vanlig” Carrera S ett fullgott verktyg för bankörning för de allra flesta. Precis allt i bilens konstruktion har genomgått en metamorfos jämfört med gamla Carrera RS. Det blir tydligt i tyska tidningen Sport Autos jämförelse i YouTubeklippet här ovan.

 

Runt millennieskiftet svärmade jag för en 964 Carrera RS i fint skick till salu för runt 400.000 kronor. Jag tyckte det var för dyrt. Det var dumt tänkt. Foto: Porsche.

Även i den nya bilen får testföraren anstränga sig för att hålla ihop varvet runt gamla Nordslingan vid Nürburgring. Men i 964 Carrera RS förefaller närheten till elementen – styrningen, inbromsningarna och växlingarna – så oerhört mycket mer påtaglig.

Tidtagaruret är obönhörligt. Den 30-åriga extremmodellen är frånåkt så det visslar. Fast kanske är det mest sensationella egentligen att det bara skiljer en dryg minut till den nya bilens fördel? Det är trots allt två vitt skilda epoker av bilbyggande som möts. För att inte tala om två epoker av bilkörning. | e11 |


 

Hur kör man en gammal 911 runt “Ringen”? Tja, antingen så här. Eller så här.

Sport Autos testförare tar i allt han förmår i jakten på varvtiden. Det är en ren njutning att se honom ömsom varsamt, ömsom närmast våldsamt, hantera 30 år gamla 964 Carrera RS som det idrottsredskap bilen är.

Porschetrimmaren Rufs testförare, Stefan Roser, körde också snabbt i den legendomsusade reklamfilmen från sent 1980-tal. Men med radikalt annan metodik än Sport Auto-reportern. Det räcker med att se förarnas klädsel för att identifiera de olika ingångsvärdena … Båda lika njutningsfulla att beskåda!

Snålaste spåret, eller det bredaste. “Faszination an der Nürburgring” är en studie i konsten att använda en Porsche 911 som slänggunga runt kurvorna. Originalfoto: Ruf.

Filmtajm: då kommer alla 959-känslorna på en och samma gång

Filmtajm: då kommer alla 959-känslorna på en och samma gång

Spellista för Ferrari 308 och Porsche 911 – så ska det låta!

Spellista för Ferrari 308 och Porsche 911 – så ska det låta!