Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Filmtajm: då kommer alla 959-känslorna på en och samma gång

Filmtajm: då kommer alla 959-känslorna på en och samma gång

En drömbil, två motormurvlar samt fotografens Citroën Cactus. Det är några av ingredienserna i det här YouTubeklippet med vad som i mina ögon ännu är världens läckraste superbil: Porsche 959 Sport.

Somligt bör man kanske gömma undan på vinden, eller åtminstone i något avlägset hörn av The World Wide Web. Inte påminna folk om.

Men det är trots allt en bil som fascinerat mig oupphörligt ända sedan konceptbilen Gruppe B visades 1983, den första produktionsmodellen presenterades 1985 och de allra tidigaste provkörningarna började publiceras 1986.

Det gränsar till lallighet, mitt förhållande till Porsche 959. Därmed är det kanske inte så konstigt att det här filmade inslaget tangerar alla gränser för lallighet. Men det finns flera förklaringar.

Fotograf Peter Gunnars och jag hade åkt till Karlstad för att låna Lasse Jönssons 959 Sport till ett reportage i tidningen GranTurismo. Bilen var då ännu inte registrerad eller godkänd för körning på allmän väg, och någon grönskylt fanns inte att uppbåda.

Därför åkte vi (mest) fram och tillbaka på en vägsträcka i närheten av Lasses firma. Kanske inte optimalt för en fyrhjulsdriven superbil med långt över 500 hästkrafter, men jag hade kört bilen några år tidigare under friare former.

Samtidigt råkade GranTurismos primus motor och publicist, Gunnar Dackevall, befinna sig i Värmland. Han och en filmfotograf arbetade då med att göra inslag för tidningens YouTubekanal.

När Gunnar ringde och föreslog att jag och Peter skulle vara färdiga till lunch, så att han själv och filmfotografen efter ett hastigt infall skulle kunna göra “göra YouTube med 959” under eftermiddagen, blev jag lite purken och stressad. Där rök en halv arbetsdag för pappersreportaget. Samtidigt insåg jag så klart det smarta i att få med sig mer än text och stillbilder hem.

 

“Opposite lock” i en 959 Sport med lite torra däck. En vanlig dag på jobbet, ungefär.

“Gurra” och hans följeslagare dök upp medan Peter och jag förberedde oss på avfärd. Då hade Gunnar hunnit tänka ett varv till: “Du som är en sådan inpiskad 959-dåre, kan inte du vara med på filmningen?”

Därav lalligheten, invid den alltid lugne och tv-vane Dackevall. Allt jag säger i filmen är improviserat i stunden, eftersom det gick ungefär fem minuter från förslag tills jag ånyo satt i skalstolen – omgiven av GoPro-kameror.

Jag upprepar mig och verkar stundtals närmast pårökt i mitt fabulerande. Men garanterat framgår i alla fall min genuina fascination inför bilmodellen och mina upprymda känslor av att köra den. Etthundra procent äkta, inget tillrättalagt.

Fast om jag någon mer gång i livet hamnar i en 959 med en filmkamera ska jag ändå försöka vara lite bättre förberedd. Och med tanke på Dackevalls insats med broms och styrning i slutet av inslaget – gärna i en bil med färska däck. | e11 |


När Dackevall gav järnet med 959 på en gräsmatta i Trafikmagasinet

1989 gjorde Trafikmagasinet i SVT ett provkörningssvep med årets alla Porschemodeller, inklusive 959 (som förvisso inte var ny längre, men ändå).

Som fotochaffis och expertkommentator var Gunnar Dackevall inhyrd, men i det här inslaget kommer han tyvärr inte till tals. Det hade varit kul att höra hans initierade intryck av den då synnerligen extrema 959. Nu fick vi vänta till 2015 och ett YouTubeinslag med den saken.

Reportaget som ville för mycket: från plastkittad 924 till nya 911 Turbo S

Reportaget som ville för mycket: från plastkittad 924 till nya 911 Turbo S

Filmtajm: 964 Carrera RS och 992 Carrera S rantar runt på Ringen

Filmtajm: 964 Carrera RS och 992 Carrera S rantar runt på Ringen