Filmtajm: reklamen som är roligast bakom kulisserna
Teknik, personal och avstängda vägar – himlen är tak när marknadsavdelningen släpper loss.
Den här reklamfilmen föll inte i god jord hos alla mina bilkompisar. Tillgjord, tramsig och gud vet allt. För min del tycker jag att man kan ta filmen för vad den är. En glimt i ögat anpassad för en storpublik.
Framför allt är det kul att se vilket pådrag det är bakom kulisserna, när en reklammojäng av det här slaget ska bli till. Oändligt med folk, avspärrade vägar och teknisk utrustning för miljoner. Föga förvånande lite andra budgetramar än när vi motormurvlar och -fotografer gör våra reportage.
Därför är filmen om hur The Heist gjordes (till Super Bowl-finalen 2020) faktiskt ännu roligare än själva reklamfilmen.
I slutresultatet tycker jag att klippningen kunde ha varit generösare. Då hade vidden av de minutiöst genomförda stuntkörningarna med några av märkets mest mytomspunna modeller blommat på riktigt i The Heist. Men målet för reklamfilmer är så klart aldrig något annat än att sälja fler nya produkter. | e11 |