Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Ta i trä – 911-designern var av det rätta virket

Ta i trä – 911-designern var av det rätta virket

Inredningsdekor som påminner om briarpipor hör hemma i lyxbilar och gran turismos – men aldrig i en sportbil. Eller? 

 

Jag gillar trädekor i bilinteriörer – men inte i alla bilar, och det måste vara rätt stil i rätt bil.

I en sportbil som Porsche 911 passar det aldrig. Trodde jag. Ända tills jag en dag fick provsitta en av Ferdinand Alexander ”Butzi” Porsches bilar på museet i Zuffenhausen.

Det var en 911 Carrera 3.2, samma modell som jag själv äger, och den hade mörkgrön lackering och brun läderinredning. Tydligen är det en tradition i familjen Porsche att specificera sina egna bilar just så, som en blinkning till att släkten även äger en massa skog.

Överraskningen var att Butzis bil hade ymnig trädekor, polerad valnötsrot tror jag, som i vilken trivsamt pysig Jaguar eller halvgammal S-klass som helst.

Där och då mjuknade både jag och min principfasthet.

Man måste ha i minnet att det var Butzi som en gång formgav 911 (och även 904 Carrera GTS samt 914), innan han startade fristående Porsche Design.

Om upphovsmannen själv ansåg att en 1980-tals-Carrera kunde inredas ombonat med vackert virke – då kan det väl inte vara fel? Även Ferdinand Alexanders senare bilar, bland annat en 911 Carrera (993) hade samma specifikation, har jag sett.

En gång körde jag för övrigt en 959 som hade beige och läppstiftsröd läderinredning samt ljusbrun, polerad trädekor. Men det är en helt annan historia. | e11 |

Fotnot: Att bilderna jag tog med min Canon EOS 30D på hans gröna 911 är både oskarpa och lite koko exponerade är bevis för mitt chocktillstånd.

Ferdinand Alexander Porsche (1935–2012) kallades “Butzi”, var sonson till Ferdinand Porsche och son till Ferry Porsche. Grundade F.A. Porsche Design 1972. Foto: Porsche.

“Kolla här, jag har ritat världens tuffaste tävlingsbil!” Kunde “Butzi” ha sagt utan att slira det minsta på sanningen. 904 Carrera GTS är en evergreen. Foto: Porsche.

Pappa Ferry och unge Ferdinand Alexander mekar 911 iförda skjorta och välputsade skor. Foto: Porsche.

När Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche avled 2012 ordnades en minnesutställning för honom på museet i Stuttgart. Foto: Porsche.


2020-talets 911 erbjuds med 1960-talets eleganta träslöjdsestetik

Första provkörningen av 992-generationen ägde rum i Spanien, och jag råkade hamna i en testbil som var specificerad med brun inredning och den fina trädekoren. Foto: Eric Lund.

991-generationen (2011–2019) gick att beställa med trädekor, men det måste ha varit ett av de ovanligare tillvalen i praktiken. Med 992-generationens diskreta dekorpaneler finns möjlighet att specificera bilen med träslöjd som för tankarna till 1960-talets bilinredningar. Paldao kallas träet, och artens namn lär vara dracontomelon dao. Växer gör det på Nya Guinea.

Vid första provkörningen av 992, som ägde rum i och runt Valencia, delades testbilar med alla möjliga färgkombinationer ut. Jag och min svenska kollega råkade få en silverfärgad Carrera 4S (med kromlister runt sidorutorna) och brun inredning med träpaneler. En tilltalande kombination tycker jag.

Min provkörningsrapport, som bland annat publicerades i Svenska Dagbladet, går att läsa på min hemsida. | e11 |

 

Foto: Eric Lund.

Foto: Eric Lund.

Foto: Eric Lund.

Foto: Eric Lund.

Till 992-generationen går det till och med att få en skateboard på stolsryggarna. Snyggt, tycker jag. Bilden är en skärmdump från porsche.se.

Il Caffè Midnight Run – varma bilhjärtan i gatlyktors sken

Il Caffè Midnight Run – varma bilhjärtan i gatlyktors sken

Filmtajm: reklamen som är roligast bakom kulisserna

Filmtajm: reklamen som är roligast bakom kulisserna