Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

von Karajans 911 turbo: ett noggrant dirigerat bilköp

von Karajans 911 turbo: ett noggrant dirigerat bilköp

Herbert von Karajan var chefsdirigent för Berliner Philharmoniker och ledde orkestrar jorden runt. Men lika detaljstyrd som han var med musiken var han även med sina bilar.

Under ett antal år skrev jag bilagor om tjänstebilar i Svenska Dagbladet. Utöver skatteuträkningar, biltester och kostnadsanalyser försökte vi även att alltid ha någon artikel om en “tjänstebil” vid sidan om de ordinarie hjulspåren. Den här artikeln från september 2017 är ettl exempel.

Det är tveksamt om Herbert von Karajan (1908–1989) hade någon renodlad tjänstebil. Som en av världens mest inflytelserika dirigenter hade han förmodligen tillgång till transporter högt och lågt – samt råd att köpa de bilar han önskade. Ett tydligt bevis är den Porsche 911 Turbo som han beställde 1974.

Till saken hör att Porsche presenterade sin första turboladdade bil för gatbruk vid bilsalongen i Paris hösten 1974. Men ryktet om modellen hade florerat länge, inte minst eftersom turbotekniken använts i flera av märkets tävlingsbilar.

När 911 Turbo debuterade var den en av världens snabbaste bilar. Den dittills starkaste 911-modellen (911 Carrera RS) hade 210 hästkrafter. Turbomodellen levererade 260 hästkrafter ur tre liters motorvolym (som alltid i 911 sex cylindrar i boxerformation) och bilen vägde 1.140 kg.

Herbert von Karajan var fruktad och beundrad. På dirigentpulten var han detaljfokuserad, och detsamma gällde även i övriga situationer. Till exempel när han beställde en ny bil. Foto: Porsche.

Chassi från 911 RSR och kaross från 911 RS, samt störtbur, vassare kamaxlar och större turbo. Samt stränga viktkrav. Foto: Patrick Gosling / Porsche.

Det räckte inte för Herbert von Karajan som kontaktade Porsches dåvarande vd, Ernst Fuhrmann, och framförde sina önskemål. Bilen skulle väga maximalt 1.000 kg och varje hästkraft skulle inte behöva släpa på mer än fyra kg.

Ernst Fuhrmann vidarebefordrade önskelistan till avdelningen för specialbilar – som alltså fick inleda modifiering och trimning av en bilmodell som då ännu inte premiärvisats …

Med hjälp av ett större turboaggregat och vassare kamaxlar höjdes motorns effekt till hela 360 hästkrafter. Bilen lättades maximalt, bland annat genom att ta bort baksätet och radion. Den breddade karossen hämtades från tävlingsbilen 911 RS och chassit från den ännu extremare 911 RSR.

Diskretion var uppenbarligen inte ett önskemål. Porsche kontaktade det italienska företaget Rossi, som tillverkar alkolholdrycken Martini, och bad om tillstånd att lackera von Karajans bil med samma dekor som de Martinisponsrade tävlingsbilarna.

Samma typsnitt som används för Porsches modellbeteckningar, men här är det namnet på bilens förste ägare som pryder motorluckan. Foto: Patrick Gosling / Porsche.

Registreringsbeviset för en av historiens mest speciella Porsche 911. Utöver fotosessionen som resulterade i reportagebilderna har den hållits gömd hos en schweizisk samlare under många år. Foto: Porsche.

Som krona på verket gjordes ett speciellt emblem för motorluckan baktill, med namnet von Karajan i samma typsnitt som Porsches ordinarie modellbeteckningar.

Det sägs att Herbert von Karajan gärna njöt av hård körning på alpvägarna runt den sydtyska staden Anif där han bodde till sin död. Men kanske hade ont om tid för bilkörning – när von Karajan sålde bilen 1980 hade den bara gått 300 mil.

Sedan 2004 ägs bilen av en anonym, schweizisk bilsamlare som knappt ens startat klenoden. För några månader sedan lånade han ändå ut bilen till en fotosession som ägde rum i och utanför Anif. Det är de bilderna vi kan se här.

Herbert von Karajan hade för övrigt flera Porschebilar, bland annat två exemplar av den mycket speciella 959-modellen som tillverkades i 292 exemplar 1987–1988.

När 911 Turbo presenterades vid Parissalongen 1974 hade den 260 hästkrafter och vägde 1.140 kg. Herbert von Karajan krävde max 1.000 kg och fyra kilo per hästkraft. Foto: Patrick Gosling / Porsche.

I 70-årspresent 1974 fick Louise Piëch en Porsche 911 med turbomotor – innan någon sådan gick att köpa. Hennes bil, som numera bor på Porschemuseet i Stuttgart, är speciell på många sätt. Inte minst eftersom den har smal kaross från en 911 Carrera. Foto: Eric Lund.

Den allra första 911 Turbo rullade emellertid ut från Porschefabriken redan före Parissalongen 1974. Det var en silverfärgad turbo med den vanliga, smala 911-karossen (för att inte väcka uppseende antagligen). Bilen gavs i 70-årspresent till Louise Piëch (1904–1999), som var dotter till grundaren Ferdinand Porsche. Hon var dessutom mamma till Ferdinand Piëch, som på 1970-talet var chef för Porsches racingavdelning och sedermera blev vd för hela Volkswagenkoncernen. Ferdinand Piëch anses ha varit drivande bakom den utveckling och expansion som företaget genomgick på 1990- och 2000-talet.

Herbert von Karajans Martinilackerade specialbil får vi kanske aldrig mer se ute i det fria, men Louise Piëchs bil står på Porschemuseet i Zuffenhausen. | e11 |


von Karajan i sitt esse på Spotify

Calle, Ari och Ferrarin som grävde ned sig

Calle, Ari och Ferrarin som grävde ned sig