Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Kenneth Olausson: "Jag valde mellan BMW M1, Ferrari 308 och Porsche 911 Turbo"

Kenneth Olausson: "Jag valde mellan BMW M1, Ferrari 308 och Porsche 911 Turbo"

3.013 mil på knappt fem månader inklusive en förarkurs på Nürburgring. Så ska en alldeles ny Porsche 911 Turbo köras in.

Att i korthet beskriva Kenneth Olaussons liv och värv är som att försöka sammanfatta en roman av Dostojevskij i ett Twitterinlägg, men ungefär så här kan man spalta upp det:

  • började fotografera motocross redan som tonåring. Tog sig tidigt runt världen för att plåta och skriva om 1960-talets svenska elitgäng: Rolf Tibblin, Bengt Åberg, Torsten Hallman med flera. Inte minst svenskarnas intåg i USA dokumenterades ingående och öppnade många nya dörrar för Kenneth. Reportagen sålde han till både svenska och utländska tidningar. Hur många svenska ynglingar har haft ett mittuppslag i tyska Stern – till exempel?

  • insåg snabbt att Ronnie Peterson var en stigande stjärna och tog rygg på honom just innan F1-karriären inleddes. Följde honom under tio år till alla världsdelar och levererade texter och bilder till mängder av tidningar. Blev i praktiken arbetslös när Ronnie dog 1978,

  • var med om att starta tidningen Bike och sedermera Car (som jag skrivit om här),

  • anställdes vid och övertog senare Sveriges första pr-byrå, Public Relations AB. Där hade han många internationella kunder, vilket inte innebar något problem eftersom han sedan barndomen talar flytande tyska, engelska, italienska, franska och schweizertyska (samt tar sig fram på spanska och portugisiska). Pappa Olausson var färdmekaniker på SAS och stationerad i flera länder under Kenneths uppväxt.

Detta är en synnerligen summarisk sammanställning, där flera väsentliga pusselbitar saknas och de som finns skulle kunna vecklas ut till att bli ett flerbandslexikon.

1970-talets Formel 1-cirkus dokumenterades ingående av unge Kenneth Olausson. Kameraväskan med motocrossdekaler finns kvar i samlingarna av minnen från decennierna i världens tävlingsdepåer.

Men någonstans i den ovan beskrivna historien ägde en skilsmässa rum, och med den följde försäljningen av en nybyggd villa utanför Stockholm. Med pengar i fickan och en ny livssituation att orientera sig i tog Kenneth sikte på Europa. Bosatte sig i Frankrike, Tyskland och Schweiz och levde – tillspetsat – playboyliv några år.

Det var då han beställde en ny Porsche 911 Turbo med registreringsskylten ”WN-PR 930”. Ett inte alldeles självklart bilval, med tanke på att det fanns läskande alternativ som först utvärderades. Både norr och söder om Alperna.

Säljaren hos Crepaldi i Milano kratsade ned några prisuppgifter på ett korrespondenskort när Kenneth övervägde Ferrariköp 1981.

– Jag var hos Ferrariåterförsäljaren Crepaldi i Milano och övervägde att köpa en 308 GTS. Men detaljer i inredningen satt löst fastän bilen var ny, och när säljaren medgav att targataket knappast håller tätt i regn avskrev jag Ferrariköpet.

Hos en BMW-återförsäljare tio mil utanför Stuttgart stod det sista nya exemplaret av mittmotorbilen M1 till salu. Den kunde Kenneth få köpa med rabatt, men M1 föll på att den var för trång. Knappast något bagage får plats, och det funkar inte om bilen ska användas som gran turismo.

Kenneth hämtar sin nya bil hos återförsäljaren Strähle utanför Stuttgart i juni 1981. Verkstadschefen Reiniger lämnade över nycklarna. I oktober samma år ställdes bilen undan för vinterförvaring i Amsterdam. Då hade den gått 3.013 mil …

Således framstod valet ändå som självklart och en februarikväll 1981 ringde kompisen Eugen Siegle, som lovat att ordna det praktiska runt bilköpet: “Har du bestämt dig för en turbo? Priset går upp på måndag och jag kan få fem procents rabatt vid beställning i morgon.”

“Okej, beställ en vit med blå läderinredning och Blaupunktstereo. Och Eugen – se till att snökedjor ingår också!” I Schorndorf utanför Stuttgart finns en Porscheåterförsäljare som då drevs av den gamle tävlingsföraren Paul-Ernst Strähle. Han var själv inte närvarande när Kenneth fick leverans av sin bil den 5 juni 1981, men de träffades kort därefter vid första servicetillfället.

Paul-Ernst Strähle var ett stort namn och hade tävlat mot bland andra Richard von Frankenberg och greve Graf Berghe von Trips. Om Joakim Bonnier sade Strähle att “honom kan man stjäla hästar med”. Ett tyskt uttryck för att kunna lita på någon fullt ut.

Grundpriset var 85.950 D-mark och med tillvalen landade Kenneths köp på 88.705 D-mark. Det motsvarade ungefär 185.000 kronor, vilket var rena kapet jämfört med vad en 911 Turbo kostade i Sverige: knappt 240.000 kronor. Som jämförelse betingade en ny Volvo 244 DL 52.700 kronor och en 244 Turbo 78.300.

Inte alla som köper bilar i den här divisionen avser att använda dem. Åtminstone inte för annat än uppvisningskörning på strandboulevarder, eller till och från bilträffar. Men Kenneth Olausson hade målmedvetet valt ett redskap för snabba, landburna kontinentresor.

– Där Tysklands Autobahn är som längst, mellan Singen i syd och Oldenburg i norr, är det 93 mil. Mitt mål var att komma under fem timmar, men efter flera försök var jag tvungen att ge mig. Fem timmar och femton minuter blev mitt bästa resultat.

En 32-åring med sin nyköpta bil, fotograferad med en Hasselbladkamera av kompisen Bo Fridstrand.

Ett annat sätt väcka sin nya Porsche ur slummern är att ta den till Nürburgring. Det gjorde Kenneth efter ett par månader, då bilen hade rullat 600 mil. Tillsammans med kompisen och kollegan Gunnar Dackevall anmälde han sig till Scuderia Hanseats förarkurs, där varje del av den drygt två mil långa Nordslingan nöts i detalj.

– Första dagens facit: fyra smällda bilar, nästan nya. Två Ferrari, en BMW och en Mercedes. Två deltagare åkte hem, resten valde att laga provisoriskt för att genomföra kursen, berättar Kenneth.

Numera är det hög andel GT3 och M3 på Scuderia Hanseats kurser, även om blandningen av modeller och märken är frisk. Men bilden som Gunnar tagit med Kenneth iförd integralhjälm visar att deltagarna 1981 kunde dyka upp i allt från Mercedes S-klass till Renault 5. Så spretig är sällan mixen numera, men då som nu är Porsche 911 övningsbilen par preference.

Kombinera världens mest krävande racerbana med bilen som vid tiden ansågs vara den mest svårkörda på gränsen för väggreppet. Kompisarna Kenneth och Gunnar drog till “Ringen” med den nästan nya Porschen och lyckades hålla sig mellan räckena hela kursen.

Ändå måste det anses modigt – eller möjligen dumdristigt – att ta ut sin nya 911 Turbo på den omvittnat lömska banan i dåvarande Västtyskland. Nio år senare använde Gunnar Dackevall några minnen från kursen i sin provkörningstext om efterföljaren 964 Turbo (Teknikens Värld 27/1990):

“Vi hade avslutat middagen och redan hunnit skrapa ihop ett riktigt skapligt bidrag till traktens bryggerinäring, när den storvuxne tysken framför mig tog mig hårt i armen. ‘Hör mal, Gunnar!’ Tysken var vår gruppenleiter på Nürburgrings förarkurs och nu hade han uppenbarligen något viktigt att säga.
– Du har en Porsche 911 Turbo, sade han överflödigt och fortsatte, men inbilla dig inte att du någonsin kommer att kunna köra den för fullt på Nürburgrings Nordslinga! En ‘elf turbo’är nämligen det mest svårkörda som finns i standardbilsväg. Och ‘der Ring’ är den svåraste banan att hantera.
Jag tror inte att jag svarade, men dagen efter körde jag ett par portioner försiktigare medan jag funderade över vilka fem–sex förare (i hela världen!) som enligt gruppledaren klarade av att köra fullt med en Porsche 911 Turbo runt Nordslingan. Jacky Ickx borde definitivt vara en av dem, möjligen Klaus Ludwig också …
Året var 1981 och Porsche 911 Turbo var tveklöst det giftigaste som gick att uppbringa i bilväg. Den 3,3 liter stora boxersexan gav 300 hästkrafter, varav det mesta levererades lika plötsligt som samordnat när varvräknaren passerade 3.000.”

Kenneth själv beskrev äventyret i ett stort reportage i tidningen Automobil (1/2008). Texten lyser av vitnande knogar och ögon fästade vid Armcoräcken som stormar mot bilen i alldeles fel riktningar. Några gånger var det på vippen att Kenneth “tappade” bilen, en gång höll han på att slå en strike i raden av kurskamraternas bilar.

Reportaget i Automobil (1/2008) där den nästan nya Porschen trycker sig genom Karusellen. Originalfoto: Gunnar Dackevall.

Förmodligen är det smartast att närma sig Nürburgring med en bil som inte kräver en Ickx eller en Ludwig: en Volkswagen Golf, eller kanske en varsamt motoriserad BMW. Att mångfaldiga svårighetsgraden med en 911 Turbo är att ge sig själv dåliga odds – men samtidigt blir förstås belöningen desto större när kunskaperna väl sitter.

Jag får genast kritik för att jag inte skär in tillräckligt inför Kallenhardt som är en lång högerböj. Kurvan kniper åt mot slutet innan man fortsätter mot Wehrseifen, vilket är knivigt. Sedan går det i 150 km/h mot den tvära vänstern utför backen. Man får aldrig, aldrig någonsin glömma bort Wehrseifen. Då finns ingen räddning utan man hamnar i räcket. Avsnittet påminner om nästa kurvkombination vilket håller på att kosta mig både däck och skärmar. Men det hela reder ut sig och jag kan tillfälligt andas ut trots att lärarna ger mig bannor efter den grova missen.

I samma utgåva av Automobil förekommer Kenneths vita 930 med nytagna bilder, som utgångspunkt för en artikel om både modellen och exemplaret av racingingenjören och testchefen Jonas Jarlmark Näfver. Vid det laget hade Kenneth sålt bilen till en granne, som genast monterat Ruffälgar och tillbehörsratt.

Så här parkerar man inte i Schweiz, men i skidorten Lenzerheide tillbringade Kenneth många vintrar. Tic-Tac var en trevlig restaurang dagtid och ett fartfyllt dansställe nattetid.

Efter de intensiva första fem månaderna 1981 fortsatte Kenneth att njuta av sin Porsche, men med mindre frenesi. De sista åren innan han sålde bilen 2004 rullade den bara några mil per år, för att inte gistna totalt i garagemörkret.

Vid försäljningen stod vägmätaren på 6.500 mil, och det var med andra ord en smått unik enägarbil med känd historia. Från rivstarten ut ur leveranshallen 1981, via pendlingen mellan Schweiz och Sverige samt urvridningen på racerbana till en stillsam tillvaro som hobbybil och putsobjekt.

Hade Kenneth blivit ännu gladare om han köpt en 308 GTS eller M1 istället? Kontrafaktisk historieskrivning är alltid vanskligt, men det är i alla fall tveksamt om han hade nött ihop 3.013 mil på fem månader med någon av dem. Sportbilar är som bekant till för att köras. Hårt och länge. | e11 |

Har flugit luftskepp …

Född: 1948. Bor: Rönninge.
Familj: hustrun Ylva, döttrarna Malou, Frida, Rebecca och Julia med familjer.
Gör: pensionär med mängder av projekt. Hade hösten 2022 fotoutställning på ett galleri i Stockholm. Redaktör för en tidning om klassiska motorcyklar. Bland annat!
Kuriosa: har som ende svensk flugit Goodyears luftskepp på egen hand som kapten.

 

Kliv in i Kenneths universum av fotografier, berättelser och minnen

Ronnie Peterson och Kenneth Olausson vid en pool i Sydafrika 1971. Om sina äventyr med den svenska F1-stjärnan höll Kenneth två föredrag i Berwaldhallen 2019. Läs om detta och se/hör Ronnies March 721x från 1972 startas på scenen genom att klicka på bilden.

HEMSIDAN. Om du gillar racinghistoria i text och bild är Kenneths egen hemsida platsen att besöka. Där finns förutom ett antal historier om åren med Ronnie Peterson mängder av högklassiga grejer till salu: böcker, dekaler, posters och fotomappar till exempel. Men framför allt finns där Kenneths konstverk – bilderna han tagit. Flera av dem har även sålts via Stockholms Auktionsverk, så ett tips är att hålla utkik där också. Klicka på bilden för att komma till Kenneths hemsida.

BLOGGEN. På mc-tillverkaren Husqvarnas hemsida har Kenneth sedan tio år en blogg, “Good Old Times” där märkets historia beskrivs i kapitel om förare, maskiner, ingenjörer, tävlingar och allt annat som bidrog till framgångarna. Till dags dato nästan 100 inlägg och cirka 1,5 miljoner besökare per år. Klicka på bilden för att komma till bloggen.

Jakten på söndagsmorgonbilen: Mazda MX-5 Miata (och Fiat 124 Spider)

Jakten på söndagsmorgonbilen: Mazda MX-5 Miata (och Fiat 124 Spider)

När dagstidningsläsarna möttes av två 911: en ny och en gammal

När dagstidningsläsarna möttes av två 911: en ny och en gammal