Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Bildreportage från Luftgekühlt i Köpenhamn

Bildreportage från Luftgekühlt i Köpenhamn

Det här är bilträffen som i sina amerikanska utföranden har kallats “världens bästa”. Hösten 2024 kom Luftgekühlt till Skandinavien. Levde konceptet upp till hajpen?

Text och foto Eric Lund

VAD ÄR LUFTGEKÜHLT? Det lär ha startat som en kompisträff 2014 vid Deus ex Macchina i Venice Beach. Racerföraren Patrick Long och marknadsföraren Howie Idelson har sedan dess trummat ihop tio amerikanska och fyra europeiska evenemang dit bara luftkylda Porsche är välkomna. En viktig förgrundsgestalt är även Jeff Zwart, som har ett slags kuratorsroll; pekar ut särskilt läckra / intressanta / avvikande bilexemplar och lotsar dem med cykel till anvisade finplatser.

VAD ÄR GREJEN? Oväntade miljöer för sportbilar. Miljöer som utgör spännande fonder. Miljöer för en Instagrammande sportbilspublik. Och så ett antal handplockade bilexemplar som ställs på de mest prominenta platserna, varav några på karaktärsskapande träpodier.

VAR HAR LUFT LANDAT? I USA har evenemanget turnerat efter premiären 2014 i Venice Beach. Luft 2, 2015: Bandito Brothers Studio, Culver City. Luft 3, 2016: Modernica Furniture Studio, Vernon. Luft 4, 2017: Port of Los Angeles, San Pedro. Luft 5, 2018: Ganahl Lumber (brädgård), Torrence. Luft 6, 2019: Universal Studios (filmbolagets bakgård bland kulisserna). Luft 7, 2021: Bottleworks district, Indianapolis. Luft 8, 2022: San Pedro, hamnkvarteren. Luft 9, 2023: Mare Island (gammal flottbas). Luft 10, 2024: Universal Studios igen. I Europa hittills i England, Tyskland, Polen – och Danmark!

LUFTKYLD PORSCHE – FÅR JAG KOMMA IN DÅ? Sannolikt, men inte säkert. Åtminstone de första åren lär nålsögat ha varit trångt. Vid Luftgekühlt Copenhagen var känslan att det fanns utrymme över för fler bilar.

VAR ÄGDE LUFT COPENHAGEN RUM? Vid Kastrups flygplats, runt den gamla terminalen från sent 1930-tal som ritades av arkitekten Vilhelm Lauritzen. I september 1999 flyttades hela huset tvärs över landningsbanorna till sin nuvarande plats. Numera används Vilhelm Lauritzen Terminalen för VIP-gäster, exempelvis vid statsbesök. Strax invid ligger en vacker hangar som också gav plats för några av de speciella luftkylda bilarna.

MEN FÖRSTA KVÄLLEN …? Då samlades de som ville med sina bilar i Köpenhamns gamla slakthusområde (Kødbyen), som numera är mysiga hipsterkvarter. Flera besökare uttryckte att stämningen där, med bilar och människor som minglade i lampornas sken, vida överträffade själva träffen vid flygplatsen.

ÄR DET INTE EN ORÄTTVIS JÄMFÖRELSE? Jo, verkligen. Att på nordisk mark överhuvudtaget hitta en miljö som uppfyller de knepiga kriterierna för Luftgekühlt är en bragd. Men utan att själv ha besökt någon av träffarna i USA förstår man att kulisserna på Universal Studios bakgård (Luft 6 och Luft 10) eller den mäktiga brädgården (Luft 5) skapar en helt annan intensitet i upplevelsen.

RYKTET SÄGER ATT PRISET VAR HÖGT? Det kan man säga. För att få komma in med sin luftkylda Porsche tog Luftgekühlt Copenhagen 250 euro. Det skrämde garanterat bort många presumtiva deltagare.

VAR DET ÄNDÅ PRISVÄRT? Onekligen fick man en hel del för pengarna. Alla som ville kunde på morgonen före träffen delta i en körning fram och tillbaka över Öresundsbron. Att organisera det och få broföretaget att öppna grindarna måste ha krävt både planering och kostnader för de danska arrangörerna. Det ingick även dryckesbiljetter i Kødbyen och framför allt en goodiebag vars innehåll måste ha kostat åtminstone 100 euro om man skulle ha köpt grejerna styckevis.

MEN ÄNDÅ FRÄCKT ATT TA BETALT …? Tjö, det gnyddes en del i svenska kommentarsfält inför träffen: “Är de dumma i huvudet – ska jag betala 250 euro för att de ska få ställa ut min bil?!” Men man kan vända på resonemanget. Om någon anstränger sig att skapa en upplevelse som går bortom det vanliga veteranbilar på gräsmatta framför en bygdegård-temat, med miljöer, högklassiga specialbilar och en inramning som bärs av ett koncept – är det då inte värt att betala för? Åtminstone har inte jag några synpunkter på att någon eventuellt tjänar pengar, lika lite som en konsertarrangör förväntas jobba ideellt. Särskilt i Sverige har klassikerbilshobbyn ett gräsrotsperspektiv som å ena sidan är befriande, å andra sidan håller tillbaka innovation och ofta resulterar i förutsägbart gnäll.

KUNDE NÅGOT HA GJORTS ANNORLUNDA? Absolut. Arrangörerna i Danmark hade svårt att ge klara besked och information inför träffen. (Till exempel kunde de garanterat ha lockat fler besökare med luftkylda bilar om de varit tydliga med vad som faktiskt ingick i de 250 euro!). För att vara helt ärlig så var heller inte Luftgekühlt Copenhagen så fascinerande eller annorlunda att 250 euro ändå kändes befogat. Prisnivån motsvarades inte fullt ut av helhetsupplevelsen, jämfört med evenemang med lägre svansföring. Luftgekühlt må ha ett starkt varumärke och en air av coolness, men det kan snabbt urgröpas om diskrepensen mellan det man ser på bilderna från USA och det Europa kan leverera är alltför stor.

HADE JAG AVSTÅTT OM JAG VETAT? Nej, knappast. För mig och min färdkamrat blev helgen en totalupplevelse som visserligen kostade många tusenlappar, men som ändå var en högpotent näringsvätska för bilintresset. Det hade inte varit lika kul att köra vardagsbil (eller åka kollektivt) till Köpenhamn, det var Luftgekühlt i kontexten av en roadtrip med luftkyld apparat som gav helheten.

NÅGOT ANNAT SOM HADE HÖJT NIVÅN? Fula skyltar som presenterar bilarna skulle inte funka. Men nog hade det varit intressant att få en aldrig så kortfattad beskrivning av de prominenta bilexemplaren som bjudits in och placerats ut på de mest fotovänliga positionerna? Nu vandrade man runt med förnimmelsen av att fantastiska bilhistorier stod framför ens ögon – men man hade ingen aning om vad eller hur. (Gällde inte minst flygplanet med boxersexa som landat enkom!) Ett programblad eller en tidning med samma höga ambitionsnivå som resten av träffen – det hade varit något att lägga i en goodiebag!

KOKADE INSTAGRAMS SERVRAR? Sannolikt ökade temperaturen runt Luleå med ett par grader den här helgen, när Metas serverhallar svullnade av bildinflödet. Det gränsar till komiskt när hundratals killar med keps tävlar om att hitta den mest spännande bildvinkeln på samma stillastående bilar. Jag hade inte keps på mig (vilket framgick av min solsvedda panna efteråt), men bidrog till komiken.

OM MAN VILL SE FLER BILDER? Sök “luftgekuhlt” på Instagram, eller sök med hashtagen #luftdnk. I det här Youtubeklippet ges en fin överblick, och här finns ett fotoreportage och här ett annat. Enkelt uttryckt: det finns hur mycket bilder som helst en googling bort. Här nedan belastar jag internet med några megabyte i form av egentagna bilder – håll till godo! | e11 |


Dagbok från Mikael Granbergs och min resa till Luftgekühlt Copenhagen med en 911 Carrera -86. Klicka på bilden!


Klicka för att se bilderna i större format!
Noteringar och snapshots från en luftkyld men inte välkyld långresa

Noteringar och snapshots från en luftkyld men inte välkyld långresa

Intervju Magnus Walker: “Du måste hitta din egen stil!”

Intervju Magnus Walker: “Du måste hitta din egen stil!”