Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Intervju Magnus Walker: “Du måste hitta din egen stil!”

Intervju Magnus Walker: “Du måste hitta din egen stil!”

Du kan inte beställa ett bilbygge av Magnus Walker. Men du kan i likhet med tusentals andra inspireras av hans verk och förhållningssätt.

Ett kort möte i depån vid Laguna Seca under Rennsport Reunion. Men själva intervjun gjordes senare över telefon och publicerades till en början i Porsche Magasin No. 43.

Mer än ett decennium har passerat sedan Tamir Moscovicis film om en bilentusiast i Los Angeles satte en snöboll i rullning. Filmen heter Urban Outlaw, entusiasten heter Magnus Walker och snöbollen som sedan dess växt till en lavin är den kultur av bilbyggande som skildrades under drygt 32 minuter. Redan 2011 sålde Magnus Walker det modeföretag som han byggt upp, och numera är han ofta på resande fot runt världen för att närvara vid bilevenemang och träffar. Var det Urban Outlaw (scrolla längst ned) som gjorde dig känd, Magnus Walker?

– Lokalt var jag nog rätt känd långt tidigare. Jag tävlade i racing, var aktiv i olika forum och skrev en hel del om mina bilprojekt. Men det var utan tvivel Tamir Moscovicis film 2012 som gjorde mig känd över hela världen.

I den gamla industrilokalen som utgör Magnus Walkers garage och hobbyrum står rader av Porsche 911 från 1960- och 1970-talet. Nästan allihop har undergått Magnus behandling med en sällsynt detaljkänsla och omisskännlig stil. Samtidigt är de sinsemellan rätt olika.

Foto: Porsche.

– Jag köpte min första Porsche 1992 när jag var 25 år och det var en dröm som gick i uppfyllelse. När Tamirs film släpptes den 15 oktober 2012 hade jag haft Porschar i 20 år och 2002 flyttade jag min aggressiva körstil från gatorna till racerbanorna. Jag körde 40–50 trackdays per år, gick olika förarkurser, körde timetrials och senare riktig racing, blev instruktör och själv en betydligt bättre förare.

Många påstår att gamla 911 är svårkörda. Vad är din åsikt i den frågan?

– Man kan verkligen köra snabbt med dessa gamla bilar, men första gången man kör dem kan det nog vara svårt. Man måste förstå och acceptera de fysiska lagarna med motorn bak, pendelmomentet och att fronten är lätt. Det är en förmåga som du måste erövra och anpassa dit efter. Det handlar även om bilens inställning. En tidig 911 med kort hjulbas, smala däck och kraftig ”body roll” är något helt annat än samma bil med sänkt chassi och anpassning för bana. Du måste känna dig lugn med att bilen rör sig lite, och när du väl kommit över den tröskeln är de faktiskt lättkörda.

Det är asfaltsracing, men har du även tävlat på löst underlag? Rally kanske?

– Nej, jag har aldrig tävlat i rally. Men jag har stor respekt för de skandinaviska förarna som Stig Blomqvist och Ari Vatanen med flera. I England, där jag är född, hade vi till exempel Colin McRae och Richard Burns. Det är galet hur skickliga de här förarna verkligen är, där snackar vi bilkontroll på riktigt. Min största erfarenhet av körning på grus var när vi korsade Australien med en Porsche Cayenne.

Det har gjorts många filmer och intervjuer med Magnus Walker (född 1967) genom åren. Men Urban Outlaw från 2012 är svårslagen. Scrolla nedåt! Foto: Eric Lund.

Många inspireras av dina bilar. Om man vill börja modifiera sin egen bil, vad skulle du rekommendera som första steg?

– Det spelar ingen roll vilken bil du har, men du måste hitta din egen stil. Jag adderar bara min egen personlighet till de bilar jag bygger. Hitta det som motiverar och inspirerar dig. Jag har aldrig gillat det här med att kopiera exempelvis gamla racingdekorer som Gulf och Martini. Jag är så hjärtligt trött på Gulfdekor! Jag har en bakgrund inom modedesign och min grej är att hämta inspiration från förr men addera min egen twist. Det måste vara min egen tolkning, annars blir det en replika, en kopia av originalet.

Tror jag rätt om du hämtar inspiration från bland annat grafisk formgivning?

– Nej, inte i bemärkelsen bokstäver och siffror. Jag skulle säga att jag arbetar med färgblockering, så att till exempel huv och stötfångare har annan färg än resten av karossen. Ofta minst tre färger, ibland fler. Jag hämtar inspiration från 1960- och 1970-talets racerbilar, men jag kopierar aldrig dekoren. Folk har modifierat Porschar sedan dag ett, tänk bara på James Dean och hans ”Little Bastard.” Men jag bygger bara för min egen skull. Jag gör inga kundbilar och det här är ingen affärsverksamhet, bara min hobby.

När kommer du till Sverige?

– Jag har varit i Norge flera gånger, men aldrig fått någon inbjudan till Sverige. Men jag gillar många svenska företeelser. Jag har haft en Saab 900 SPG [900 Aero, reds. anm.], jag är ett stort fan av Ikeas möbler och jag gillar både ABBA och Swedish House Mafia. | e11 |

Teknikens Världs Marcus Engström försöker övertyga Magnus Walker att bli redaktör för konsumentsidorna med fokus på småbilar och familjebussar. Foto: Eric Lund.


FILMTAJM! |

Urban Outlaw av Tamir Moscovici |

FILMTAJM! | Urban Outlaw av Tamir Moscovici |


MER LÄSNING! |

Rennsport Reunion 7 |

MER LÄSNING! | Rennsport Reunion 7 |

Zwart om livet och bilarna. Han har tävlat med 14 olika Porschemodeller i Pikes Peak – och vunnit åtta gånger. Fotograf, filmare, Porschesamlare.
KLICKA HÄR!

Världspremiär och racingmys. Extrema 911 GT3R Rennsport debuterade (sound on!) och depån var fylld med sevärda klassiker.
KLICKA HÄR!

Filmstjärnans 911-minnen. Patrick Dempsey berättar för Eric’s Eleven om första gången han körde en 911 och vad modellen betytt för honom.
KLICKA HÄR!

Rapport från en högerstol. Porsches fabriksförare (och Marcus Ericssons före detta teamkamrat) Felipe Nasr bjöd på ett par spektakulära, regnvåta varv.
KLICKA HÄR!

Bildreportage från Luftgekühlt i Köpenhamn

Bildreportage från Luftgekühlt i Köpenhamn

SandlundArt förvandlade min 911 till en 959!

SandlundArt förvandlade min 911 till en 959!