Porsche 911 GT3 RS

En blogg om sportbilar

Sådant jag sett, hört, kört, skrivit och läst i ämnet Porsche 911. Fast även en hel del annat.

Jakten på söndagsmorgonbilen: Porsche 718 GT4

Jakten på söndagsmorgonbilen: Porsche 718 GT4

Med stor sugmotor, manuell växellåda och ett rejsigt chassi är lillebror i familjen GT ett både effektivt och sympatiskt val.

En tilltalande egenskap hos sportbilar är låg aggressionsnivå. Jag har svårt för bilar som ska se “elaka” eller stöddiga ut. Sportvagnar med vänlig framtoning har alltid en genväg till mitt pluskonto – i synnerhet om de har kapacitet att köra i åttor runt de andra bilarna med framtoning som dopade tuppkycklingar.

Porsche Boxster och Cayman är två bra exempel. Det finns inget hätskt eller kaxigt över deras karossformer, bara fint utmejslade sportbilslinjer med stark karaktär och identitet. Den som låter bli att skrika hörs ofta bäst.

Inte ens med en tilltagen vinge, svarta fälgar och lågsniffande frontsplitter förefaller 718 Cayman GT4 särskilt arg. Den ser ut att trivas bra med att lukta på blommorna, medan de andra tupparna (och tjurarna) stångas.

Sensommarkväll, tomma vägar och bra sikt. Då är Porsche 718 GT4 i sitt esse, men ännu bättre trivs den nog på en racerbana. Foto: Esther Lund.

Det är ett sken som bedrar. GT4 är en synnerligen väl avvägd gatracer, vars egenskaper sannolikt kommer ännu mer till sin rätt mellan Armcoräcken.

För ett par år sedan hade jag tillfälle att köra en hel del med denna trivsamma modell, som befinner sig mitt i Porsches allt ymnigare sportbilsprogram. I centrum för upplevelsen finns en fyraliters sugmotor vars 420 hästkrafter förmedlas till bakhjulen via en manuell låda.

Vi är nog många som hoppas att den knotan ska hitta ned i någon 911-modell. (Kanske i kommande 992.2 GTS?) Inte på långt när lika ettrig och “rejsig” som fyralitersmotorn i GT3-modellerna, men med en sympatisk och faktiskt mer hanterbar effektnivå för körning på krokiga landsvägar.

Provkörningsrapporten jag skrev publicerades i Skånska Dagbladets motorbilaga. Att beskriva en så speciell produkt som GT4 för en allmänintresserad dagstidningspublik kräver att man “kapar topparna” i resonemangen. Kort sagt: inte alltför nördigt eller djuplodande. Ha det i åtanke när du läser min text här nedanför. | e11 |


Faksimil från Skånska Dagbladets motorbilaga, hösten 2020. Originalfoto: Esther Lund.

<artikel för skånska dagbladet, oktober 2020>

Varvvillig racer för gatbruk

718 GT4 är en ovanlig blomma i den stora rabatt som numera utgör Porsches modellprogram. Det är en rar planta som kanske inte passar alla, men rena drömmen för förare som tänker sig till racerbanor på helgerna.

<brödtext> Porsche har numera så många modeller och varianter att knappt ens den mest hängivna entusiast kan redogöra för dem alla.

Inte nog med att bästsäljarna sedan snart 20 år är suvar (Macan och Cayenne), att familjebilen Panamera skördar framgångar och att den vassa elbilen Taycan lanserats – det finns även sportbilar kvar i sortimentet. Många sportbilar.

911-serien är den klassiska modellen sedan 1963 med motorn längst bak (svansmotor). Bara den finns i en myriad versioner. Sedan har vi småsyskonen som heter 718 i förnamn och antingen Cayman eller Boxster i efternamn. Cayman har täckt coupékaross, Boxster är en roadster med tygsufflett.

En ändamålsenlig och trivsam förarmiljö. Inredningen i provbilen är draperad i läder och Alcantara. Notera den greppvänliga växelspaken. Foto: Eric Lund.

Gemensamt för 718-modellerna är att de har motorn mitt i bilen, bakom framstolarna men framför bakaxeln. Tills nyligen var det även så att 718-serien endast hade fyrcylindriga motorer. Dessa var visserligen väl så starka och effektiva som de sexcylindriga i tidigare generationer Boxster och Cayman (samt 911), men något har ändå saknats. Om inte prestanda så känsla.

När Porsche lanserar två toppversioner i 718-serien drivs de därför av en nyutvecklad sexcylindrig boxermotor (motliggande cylindrar, tradition ända sedan Volkswagen Typ 1 och Porsche 356) med hela fyra liters volym. Däremot ingen turbo – motorn får andas själv vilket många sportbilsfantaster tycker ger en friskare karaktär.

Boxster i detta utförande heter 718 Spyder och är en delikatess med en lite enklare sufflett som dessutom kräver manuell hantering. Det ska ses som en blinkning till forna tiders Porsche Speedster och Spyder med fokus på låg vikt.

Toppversionen av Cayman heter 718 GT4. Porschemodeller med GT-beteckning är alltid mer eller mindre anpassade för körning på racerbana. Så även 718 GT4, som har låg markfrigång, sportigt fast fjädring, lågsniffande frontspoiler och en stor vinge för att öka marktrycket på bakvagnen.

Invändigt märks i provbilen kramiga skalstolar av kolfiber för 55.900 kronor extra. Dessutom har bilen ett paket kallat Club Sport för 41.000 kronor, där bland annat en störtbur av höghållfasthetsstål samt sexpunktsbälte på förarplatsen ingår. Likadant bälte till passageraren kostar 4.400 kronor.

Det är således en ändamålsenlig inredning för den som tänker sig att tillbringa lediga dagar med att köra på racerbana. Men faktum är att GT4, trots sina extrema detaljer, fungerar alldeles utmärkt även för vardagar i vanlig trafik.

Låg och hungrig men inte särskilt aggressiv i sin linjeföring. Porsche 718 GT4 har racingattribut men fungerar utmärkt för körning på vanliga vägar. Foto: Esther Lund.

Svunnen är den tid då högpresterande motorer och riktigt vass väghållning resulterade i en bil som var svårkörd, obekväm och ociviliserad. 718 GT4 är from som en blockflöjtselev – åtminstone så länge föraren låter motorn gå på sparlåga.

Fyraliterspjäsen ger 420 hästkrafter som förmedlas till bakhjulen via en sexväxlad manuell låda. På senare år har automatiska så kallade dubbelkopplingsväxellådor blivit legio i extrema sportbilar, helt enkelt därför att de växlar så förödande snabbt att föraren som ska samspela koppling och växling aldrig kan konkurrera. Dessutom minskar automatiken risken för misstag.

Samtidigt har en kommunikationsform gått förlorad. Att manövrera växlingarna på egen hand ger i GT4 en helt annan känsla för bilens mekanik och det krävs en lyhördhet för varvtal och hastighet. Ungefär som en skicklig musiker vet att hantera sitt instrument.

GT4 är blixtrande snabb, men det finns många moderna bilar som bjuder kvickare acceleration. Det är snarare kombinationen av den högvarviga motorn, manuella lådan och väghållningen av yppersta klass som gör den här bilen unik. Kurvhastigheter som kan skrämma slag på ovana passagerare är enkla att uppnå utan svettpärlor på vare sig förarens eller bilens pannor.

Stolarna är gjorda av kolfiberarmerad plast och kostar 55.900 kronor extra. Sexpunktsbälten är bra för både säkerhet och komfort vid körning på racerbana. Foto: Eric Lund.

Till den höga nivån bidrar även bromskapaciteten. Provbilen är utrustad med keramiska bromsskivor som kostar svettiga 82.600 kronor extra. Det ger inte bara kort bromssträcka, utan även känsla av kontroll i varje läge.

718 GT4 är således inte bara ännu en i mängden av Porschevarianter. Den står ut ur katalogen som en av de mer angelägna modellerna år 2020.

Och skulle det vara så att det är den mysiga, sexcylindriga fyralitersmotorn snarare än den racinginriktade helheten som lockar finns ett alternativ. Porsche 718 GTS 4.0 är nämligen en ”vanlig” 718 med den nya motorn (minus 20 hästkrafter). Finns både som Boxster och Cayman.

Glöm inte karta och kompass innan du ger dig in i Porsches modellprogram bara. <slut>

Vingen är inte för syns skull, den bidrar till att pressa bilens bakvagn mot vägbanan i höga hastigheter. Vinkeln kan justeras för olika ändamål. Foto: Eric Lund.

<fakta>

Porsche 718 Cayman GT4 (982)

Grundpris 2020: 965.000  kronor (testbilen 1.313.000 kronor).
Antal sittplatser: 2.
Motor: 6-cylindrig radmotor, 3.995 cm3, max effekt 420 hästkrafter vid 7.600 varv/minut, max vridmoment 420 newtonmeter vid 5.000–6.800 varv/min.
Kraftöverföring: sexväxlad manuell, bakhjulsdrift.
Mått och vikt: längd: 446 cm, bredd 180 cm, höjd 127 cm, axelavstånd 248 cm. Tjänstevikt 1.548 kg.
Angiven bränsleförbrukning: 10,9 liter per 100 km.
Koldioxidutsläpp vid blandad körning: 249 gram per 100 km.
Fartresurser: 0–100 km/tim 4,4 sekunder, toppfart 304 km/tim.


Mer läsning! |

991 GT2 RS |

Mer läsning! |

992 GT3 Touring |

Mer läsning! |

996 GT3 Clubsport |

Mer läsning! |

992 GT3 |

Mer läsning! | 991 GT2 RS | Mer läsning! | 992 GT3 Touring | Mer läsning! | 996 GT3 Clubsport | Mer läsning! | 992 GT3 |

Klicka på bilden för att läsa om 991 GT2 RS.

Klicka på bilden för att läsa om 992 GT3 Touring.

Klicka på bilden för att läsa om 996 GT3 och 992 GT3.

Fullskalig glädje över en äkta “Sandlundare” i skala 1:18

Fullskalig glädje över en äkta “Sandlundare” i skala 1:18

Jakten på söndagsmorgonbilen: Mazda MX-5 Miata (och Fiat 124 Spider)

Jakten på söndagsmorgonbilen: Mazda MX-5 Miata (och Fiat 124 Spider)