Peter Sundfeldt: "Jag fick ett privat racetest med Walter Röhrl!"
Som programledare och testförare i Motorjournalen har Peter Sundfeldt vridit ur alla möjliga svansmotorbilar. Men vilken smäller högst? Vilken 911 köpte han själv – och vilken borde han ha köpt?
Peter Sundfeldt
Född: 1962. Bor: Göteborg. Yrke: programledare och testförare i Motorjournalen som sändes i Kanal 5 och Kanal 9. Även värderingsman för BilWeb Auctions. Fotograf. Andra fordon: Heinkel Kabine, MG Midget, Mazda Miata, VW-pickis och flera Lambretta – bland annat! Banjo: bandledare för Hej och hå med Peter.
1. Vilken var den första Porsche 911 du själv körde?
Det var 1989 eller 1990, en röd 964 Speedster nere i Marseille. Fototeamet jag jobbade med höll på med en visningsportfölj och vi lånande och plåtade spännande bilar i fina Côte d’Azur-miljöer.
2. Men det var säkert inte första gången du åkte i en 911. Har du något roligt minne?
Ja, vår äldre bor Björn* skjutsade mig och min tvillingbror till Lessebo för en handbollsmatch (vi fick turas om att åka i baksätet) och på vägen dit passerades ett vägflygfält där acceleration och försök till toppfart testades fram och tillbaka några gånger till vår stora förtjusning. Det här var 1974–75 någon gång och har för mig att det var en Targa.
* Björn Sundfeldt var under många år testchef och sedermera chefredaktör för Teknikens Värld.
3. Har du ägt någon 911?
Faktiskt bara den jag kör nu, en soltakslös ljusblåmetallic SC från 1981 som har gått 27.000 mil. Rå, alldeles för dyr i förhållande till sin finess och härligt trulig i sitt umgänge med föraren. Uppdaterad enligt recept med nya modernare dämpare, Turbo-styrstag och en smärre motorrenovering med cylindersatser, topplocksbultar, koppling och bearbetning av topparna. Ska ägna mig lite åt interiören, har ett par extra originalstolar som ska få en fin klädsel i tartan/skinn med en lätt Singer-hybris, nya mattor, Blaupunkt Bremen retro DAB-radio och original högtalargaller.
4. Vilken är den bästa 911 du kört?
Rent objektivt är den bästa nog alltid den senaste, men 996 Turbo som med en ohemlig manuellt kommunikativ transmission och med sin användbarhet året om och överallt, är en bland de bästa. Fast rent subjektivt är alla GT3:or och GT2:or de bästa.
5. Vilket är ditt roligaste 911-minne?
Många minnen, tar ett par stycken, båda två är relaterade till inslag för Motorjournalen. När Porsche Sveriges ledning med emfas till Stuttgart/Weissach ordnade ett test av den då nya 996 Supercup på Hockenheim våren 1999. Förutom att vi fick ordentligt med tid på banan för inspelning fick jag också ett litet privat racetest med Walter Röhrl där vi testade inställningar och körde mot varandra i många varv. Jag tror att vi fick vårt test före de skulle ha någon större lansering av Cup-bilen; det var bara vi där den dagen, men det var mycket personal, servicebilar, racerbilar och utrustning. Exklusivt, minst sagt.
Andra minnet är från 1998 eller 1999, Örnulf Wirdheim och jag skulle ha en slags Nürburgring hardcore-genomgång med det bästa racespåret runt banan och dessutom spela in påor och avor för ett av MJ-programmen inne i bilen under körning. Bilen för ändamålet var Örnulf gamla 964 RS Sternrubinrot från 1992 som han hade rejsat med några säsonger. Den dåvarande ägaren var också med och skulle få några fria varv med sitt nyförvärv. Efter ett varv kom han in, blek i ansiktet och rejält åksjuk av sin egen körning. Erbjöd mig där och då att köpa bilen för 300.000 kronor: ”Jag kan inte ha kvar den, jag kan inte köra den som den ska köras”.
Jag tackade nej till erbjudandet, då hade jag behövt finansiera bilen och det vågade jag ju inte. Det skulle jag ha gjort, om man säger så.
6. Har du någon gång tävlingskört med 911?
Nej, tyvärr. Men det har blivit många tester med olika banracing-Porschar som får kompensera den pusselbiten. Kanske kan vi råda bot på den ändå så småningom.
7. Är 911 egentligen en snygg bil?
Nja, linjerna är ju egentligen så egna att man ser den som snygg i sin egen form, så att säga. Nu menar jag pre-996, alltså.
8. Om du fick välja endast en 911-modell, ny eller gammal, att leva med resten av livet – vilken blir det?
Det är en lättare fråga, en 964 Carrera RS stod med en fot i det gamla lägret och ändå lite i det nya.
9. Vilken sportbil är roligare/snyggare/häftigare/bättre (på det hela taget att föredra) än 911?
Det finns så många kandidater till den titeln, och 911:ans storhet är just dess användarvänlighet. Men den råa Ferrari F40 slår an strängar som få andra gör.
10 – bonusfrågan! Finns det någon 911 du fortfarande inte har kört som du vill köra?
Gärna en 991 RSR, de utvecklar ju ingen 992 RSR, men en 992 GT3 R skulle också vara intressant.
Några 911-inslag från Motorjournalen
Läs fler intervjuer! |
Jonas Sahlström |
Läs fler intervjuer! |
Ulli Söderpalm Löhr |
Läs fler intervjuer! |
Robert Petersson |
Läs fler intervjuer! | Jonas Sahlström | Läs fler intervjuer! | Ulli Söderpalm Löhr | Läs fler intervjuer! | Robert Petersson |
Motorjournalisten Jonas Sahlström om varför den bästa 911 inte är en 911
Hobbyracerföraren Ulli Söderpalm Löhr om kärleken till en RSR
Motorjournalisten Robert Petersson om en rolig arbetsdag i Weissach